Nieuwe bouwprojecten moeten voldoende parkeer- en fietsplaatsen hebben

Schepen van Ruimtelijke Ordening Kristof Vermeire.©Edwin Fontaine EFO
Schepen van Ruimtelijke Ordening Kristof Vermeire.©Edwin Fontaine EFO
Redactie KW

Bredene pakt de achterpoortjes in de parkeerregeling voor bouwprojecten aan met een nieuwe verordening. Tegelijk wordt ook het tekort aan fietsstalplaatsen in nieuwe appartementen aangepakt.

“In bepaalde wijken en straten is er een probleem met de parkeerdruk omdat er onvoldoende parkeerplaatsen zijn bij grote bouwprojecten waardoor auto’s op de openbare weg terecht komen”, zo duidt schepen van Ruimtelijke Ordening Kristof Vermeire (CD&V).

Dat is het geval in de Kapelstraat, Driftweg, Duinenstraat en de Groenendijk. Bouwpromotoren betaalden soms probleemloos de ‘belastingen/boetes’ voor ontbrekende parkeerplaatsen bij nieuwbouwappartementen zonder voldoende parkeerplaatsen; het was geen strikte voorwaarde op de bouwvergunning en de kosten werden gewoon doorgerekend naar de klant.

“Daar komt met een de eerste verordening rond parkeren verandering in. Voortaan moeten alle nieuwe projecten voldoende parkeerplaatsen hebben. Dat is een voorwaarde vooraleer ze een vergunning krijgen. Het ideale instrument als je aan goede ruimtelijke ordening wil doen. De norm is dat er per woning minstens één parkeerplaats moet zijn en dat in meergezinswoningen per flat ook minstens een fietsparkeerplaats moet zijn, voor grotere flats zijn dat tot drie fietsstalplaatsen.”

Druk op de ketel

Bredene countert zo meteen de vraag naar publieke fietskluizen “Zijn ze er niet, dan taxeren we de ontbrekende autoplaatsen aan 5.000 euro en de ontbrekende fietsplaatsen aan 1.000 euro per plaats. Het zijn belastingen die liefst niets opbrengen maar dienen om druk op de ketel te zetten bij de bouwpromotoren. Als de belasting niets opbrengt dan is het opzet geslaagd.”

Vermeire wijst er op dat er vrijstellingen zijn : “We willen niet dat er op toeristische assen op het gelijkvloers appartementen komen en willen de kleinhandel en restaurants en cafés stimuleren. Handelsoppervlakten tot 400 m² zijn vrijgesteld. Dat is een versoepeling want voorheen moest er per 50 m² meter een parkeerplaats zijn. In de praktijk is dat niet realiseerbaar.” Het achterpoortje van de mini-parkeerplaats wordt ook gesloten. “Te kleine autoplaatsen worden dan eigenlijk bergruimtes en de auto’s komen dan op het openbaar domein terecht. Voortaan moet een autoparkeerplaats 5,5 op 2,75 meter meten.” Nog voor de zomer gaat de nieuwe regeling in. (efo)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier