Nieuwe blikken- en verpakkingslijn De Brabandere levert 15.000 bierblikken per uur af

©Brouwerij De Brabandere
©Brouwerij De Brabandere
Philippe Verhaest

In volle coronacrisis heeft Brouwerij De Brabandere uit Bavikhove een stevige investering gedaan. Sinds kort rollen er volop blikken van een nagelnieuwe blikken- en verpakkingslijn, goed voor een investering van 4 miljoen euro. “We blijven geloven in de toekomst van onze West-Vlaamse bieren”, zegt zaakvoerder Albert De Brabandere. “Ook internationaal.”

2020 moest een topjaar worden voor Brouwerij De Brabandere. Een week voor de eerste lockdown in maart werden er nog vijf gisttanks geïnstalleerd, goed voor een capaciteitsverhoging tot 300.000 hectoliter. “Qua timing kon dat uiteraard beter”, zegt Albert De Brabandere. “Tijdens de daaropvolgende maanden viel de vraag naar ons bier zowel nationaal als internationaal terug.”

Toch blijft de familiebrouwerij optimistisch. “We volgen de laatste trends”, klinkt het. “In het buitenland schrikt de consument al lang niet meer van speciaalbier in blik, zelfs niet op café. Het staat synoniem voor kwaliteit in een ecologische verpakking. Net daarom hebben we beslist om een eigen blikken- en verpakkingslijn te installeren.”

In totaal kunnen per uur 15.000 blikken de band afrollen, waarna ze automatisch in kartonnen dozen terechtkomen. “Dit is een waardevolle investering, ongeacht de huidige coronacrisis. We hebben wel even moeten zoeken naar bouwbedrijven die bereid waren om in deze woelige periode ook nog eens een bijhorend magazijn van 1.500 vierkante meter neer te poten, maar ook dat is gelukt.

Vraag neemt toe

De eerste blikken zijn ondertussen naar de Verenigde Staten en Rusland vertrokken. “Maar ook in eigen land willen we onze bier in blik aan de man brengen”, benadrukt Albert De Brabandere. “Supermarktketen Colruyt heeft onze Bavik Super Pils in blik aan hun gamma toegevoegd, daardoor kunnen bierfanaten overal in Vlaanderen van ons vakmanschap genieten. We merkten dat de eerste zonnestralen de vraag naar bier in blik al deed verhogen. Dus waarom zouden die binnenkort ook niet in zomerbars en op terrassen te zien kunnen zijn?”

 ©Robin Bonnier
©Robin Bonnier

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier