Zowel de lokale handelaars als de grote ketens staan de laatste jaren onder grote druk door een gewijzigd consumentengedrag. Bovendien bracht de coronacrisis een nieuwe manier van shoppen. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden werkte de stad Roeselare aan een opvolger van het eerste kernplan dat uit 2015 dateert.
...

Zowel de lokale handelaars als de grote ketens staan de laatste jaren onder grote druk door een gewijzigd consumentengedrag. Bovendien bracht de coronacrisis een nieuwe manier van shoppen. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden werkte de stad Roeselare aan een opvolger van het eerste kernplan dat uit 2015 dateert.Kernplan 2 is het resultaat van een samenwerking tussen vzw Shopping & Centrum Roeselare, Unizo Roeselare en verschillende diensten onder de regie van de dienst Economie van de stad.Er werd in deze coronatijden eerst gekeken voor een financiële ondersteuning van de handelaars door onder meer een volledige afschaffing van de terrassentaks maar ook voor een economische ondersteuning door bijvoorbeeld een Oltegoare bonnenkrant uit te geven. Ook werd er ingezet op het nieuwe veilig shoppen maar toch ook op evenementen en activiteiten die inzetten op beleving.Belangrijke zaken die in het oog springen in dit Kernplan 2 zijn het herwaarderen van kleine straatjes, sfeervolle openbare verlichting en spelelementen in de winkelstraten.Het verkeersvrije gedeelte van de Ooststraat wordt heraangelegd en moet van deze winkelstraat de meest hippe en kindvriendelijke winkelwandelstraat van Vlaanderen maken. De Vlamingstraat wordt dan weer een groene terrassenstraat terwijl ook de Noordstraat en de Ardooisesteenweg worden aangepakt.De actie 'De Geziene Vitrine' laat dan weer handelaars, ondernemers of verenigingen toe om een leegstaande vitrine in te richten.Shop#VANRSL geeft een eenmalige subsidie van 10.000 euro aan handelaars die een nieuwe of tweede zaak starten en/of een maximum subsidie van 10.000 euro aan handelaars die van twee panden één maken of woongelegenheid voorzien op de eerste verdieping.Roeselare wil de stad ook verkopen als één merk dat gestoeld is op het DNA van de stad met als troeven shoppen, voeding en het wielermuseum KOERS.