Nieuw masterplan voor Torhoutse stationsbuurt in de maak

Hopelijk is het nu écht menens met het masterplan 2.0 voor de herinrichting van de Torhoutse stationsbuurt.©Johan Sabbe
Hopelijk is het nu écht menens met het masterplan 2.0 voor de herinrichting van de Torhoutse stationsbuurt.©Johan Sabbe
Johan Sabbe

Eenmaal de stadskernvernieuwing een feit is, wil het Torhoutse stadsbestuur ook de stationsbuurt herinrichten en een aangename en kwaliteitsvolle uitstraling geven. Dat zal gebeuren in samenwerking met de NMBS en De Lijn. Recent werden de gesprekken daarover heropgestart.

Al ettelijke jaren wordt er gepraat over de renovatie van de stationsbuurt, maar de plannen werden door gebrek aan financiële middelen telkens weer opgeborgen. “Nu lanceren we een masterplan 2.0”, aldus schepen Lieselotte Denolf (CD&V) tijdens de gemeenteraadszitting van maandagavond. “De opmaak ervan kent een korte doorloopperiode van ongeveer zes maanden met als doel de ambities van de partners samen te brengen en de investeringen per partij op te sommen. Alles wordt gebundeld in een samenwerkingsovereenkomst, die ter goedkeuring wordt voorgelegd.”

De stationsomgeving reorganiseren

De stad, de NMBS en De Lijn willen als partners een aantal gezamenlijke doelstellingen realiseren: de levendigheid van de stationsomgeving optimaliseren, de buurt grondig herinrichten en de samenhang tussen de verschillende vervoerswijzen aan het station verbeteren.

“Gelijktijdig met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst wordt een bestek voor de studieopdracht gelanceerd”, aldus de schepen. “Hierin staat waarmee de ontwerpers rekening moeten houden. De stad neemt als aanbestedende overheid de leiding voor het uitschrijven van een onderhandelingsprocedure, waarbij gespecialiseerde ontwerperbureaus aangeschreven worden. De start van het ontwerpproces is voorzien midden september.”

De plannen slaan op het stationsplein, de Stationsstraat, de Viaductstraat, de nabije parking, de Elisabethlaan, de Bassinstraat en de Tinnenburgstraat, plus de groenzones, de invulling van het stationsgebouw, de tunnel onder het spoor en de busperrons.

Waken over de veiligheid in de stationsbuurt

Inge Perquy (N-VA) vond de voorziene mogelijke uitbreiding van fietsstallingen een pluspunt, maar miste de beveiliging van de stationsbuurt. “Hier doen zich geregeld fietsdiefstallen, vandalisme en criminaliteit voor”, zei ze. Ook vroeg ze om veilige verkeersstromen nabij het station.

Bavo Parmentier (Groen) wou weten of er dit keer wél garanties bestaan om het masterplan uit te voeren. “In het verleden zijn er helaas al diverse veelbelovende herinrichtingsprojecten afgesprongen om budgettaire redenen”, zei hij. Ook vroeg hij om rolstoelvriendelijke maatregelen in de stationsbuurt te nemen.

Schepen Denolf: “Uiteraard zullen we de veiligheid proberen te waarborgen, zowel naar criminaliteit toe, als inzake verkeersstromen. En wat het budget betreft: het is effectief de bedoeling om dit keer het masterplan te realiseren en vooraf een consensus te bereiken over de financiële verdeelsleutel. De vorige plannen gingen nog over een totaal nieuw stationsgebouw, waardoor ze erg duur waren. Nu zal het allemaal betaalbaarder zijn en dus ook realistischer om uit te voeren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier