Het oude monument stond aan de zijkant van het grasperk aan de kerk in Oostveld. Door de bouw van een appartementsgebouw kwam het monument in de schaduw te staan en bovendien moest het dringend gerenoveerd worden. "We vroegen prijs op voor de renovatie van het werk, en dat bleek heel erg duur uit te vallen. We vonden dat ...

Het oude monument stond aan de zijkant van het grasperk aan de kerk in Oostveld. Door de bouw van een appartementsgebouw kwam het monument in de schaduw te staan en bovendien moest het dringend gerenoveerd worden. "We vroegen prijs op voor de renovatie van het werk, en dat bleek heel erg duur uit te vallen. We vonden dat we met dat geld evengoed een nieuw werk konden laten maken, waardoor dit hedendaagse monument nu kan gelanceerd worden", legt schepen van Erfgoedbeleid Patricia Waerniers (CD&V) uit.Het nieuwe monument herdenkt de gesneuvelde slachtoffers van de deelgemeente Oostveld. De Beernemse beeldhouwer Karel Van Roy ging aan de slag met de opdracht van de gemeente, hij gaf het werk een moderne kwinkslag: "Ik stond erop dat ieder slachtoffer zijn eigen element zou hebben, elke naam staat dus deels apart. Alle delen samen, vormen dan toch een volledig graf. Onderaan is een lauwerkrans te zien, het nationaal symbool voor de slachtoffers. Bovendien staat het monument op een trede, want ik vind dat we deze mensen op een trede mogen eren. In de zomer zal het natuurlijk zonlicht dat van achter de kerk komt, de namen van de gesneuvelden projecteren op de onderkant van het monument."Karel Van Roy is lang niet aan zijn proefstuk toe. De beeldhouwer werkt erg vaak aan grafmonumenten en hecht belang aan een persoonlijke aanpak: "Elk stuk is bij mij uniek. Ik maak geen reeksen en dergelijke. Ik werk bij elk werk heel persoonlijk met de mensen die de opdracht geven. Ook heb ik met dit werk een persoonlijke band, want iedereen heeft wel iemand in de familie die bij de oorlog was betrokken."(AVH)