Nieuw bedrijfje Joyco pakt uit met unieke fruitfrisco’s

Het Joyco-duo tijdens de Torhoutse Batjes: links Thijs Wostyn en rechts Eelco Marchand. Met de fruitfrisco's! © foto JS
Johan Sabbe

Twee vrienden van 29 jaar, Eelco Marchand uit Torhout en Thijs Wostyn uit Ichtegem, hebben een uniek nieuw bedrijfje gelanceerd: Joyco. Een betere periode om ermee te starten, konden ze zich niet voorstellen, want ze bereiden op natuurlijke wijze fruit-frisco’s. Met de huidige zomerse temperaturen het ideale product om de harten te doen smelten. Ze hebben zes soorten in hun assortiment, alle om van te watertanden.

Joyco is de samentrekking van het Engelse joy (vreugde dus) en de bijzondere voornaam Eelco. Bovendien hoor je er op de achtergrond duidelijk de klank frisco in.

Zes smaken ontwikkeld

De productie van de fruitfrisco’s mag dan in Eernegem gebeuren, Joyco is een Torhouts bedrijf. Eelco woont namelijk in Torhout en is de man die voor het bereiden van het lekkers instaat. Hij zorgt met andere woorden voor de productie en de levering. Zijn commerciële metgezel Thijs Wostyn staat in voor de zakelijke ontwikkeling en de verkoop. Thijs woont in Ichtegem, maar heeft zijn eigen onderneming in Torhout: het social-mediabureau Social Taco. Wat wil zeggen dat Joyco zijn hoofdbezigheid niet is. Dat is ze evenmin voor Eelco, want die werkt ‘s nachts in de bekende bakkerij Painture in Oedelem.

Joyco is de verzamelnaam voor de fruitfrisco’s, een uniek product op de Vlaamse markt. “Eelco is op het idee gekomen tijdens zijn reis vorig jaar naar Curaçao”, aldus spreekbuis Thijs. “Daar heeft hij dergelijke fruitfrisco’s toevallig geproefd op een lokaal marktje. Hij was meteen enthousiast over de fantastische fruitsmaak in vergelijking met traditionele frisco’s. Weer thuis in België merkte hij dat dit soort lekkers bij ons nergens verkrijgbaar is en dus besloot hij een eigen bedrijfje uit de grond te stampen. Aangezien het om een nieuw product gaat, heeft hij tot in Italië moeten zoeken naar de juiste machines. Na heel wat testen heeft hij zijn recepten gefinaliseerd in zes smaken: aardbei, passievrucht, mango, ananas, kiwi en framboos.”

Voor zijn huisstijl en logo klopte Eelco aan bij Thijs Wostyn en diens internetbureau. Ze kenden elkaar vanuit vervlogen jaren. “Omdat een bedrijf op poten zetten erg intensief is en het niet simpel is om een nieuw product in de markt te zetten, hebben we sinds begin juni de krachten gebundeld”, zegt Eelco. “Ik doe de productie en de levering en Thijs kijkt voor de zakelijke kant en de verkoopstrategie. We vullen elkaar perfect aan. Een typisch voorbeeld van hoe één plus één gelijk kan zijn aan drie.”

Vijf van de zes soorten fruitfrisco’s bevatten geen room en geen melkproducten. Straks zal dat voor alle zes het geval zijn. “Ze zijn dus ook de perfecte snack voor kindjes die lactose-intolerant zijn of voor mensen met een specifieke geloofsovertuiging”, zegt Thijs. “Ook voor wie vegan eet, is het een belangrijke troef. De frisco’s bevatten gemiddeld zo’n 50% puur vruchtvlees. Daarbij komt nog een flinke portie water en een beetje suiker, opdat de frisco’s niet te hard zouden bevriezen. Eelco snijdt zelf de aardbeien, mango’s of ananas en verwerkt het geheel tot de fruitfrisco’s. En lekker zijn ze, je zult het mij niet anders horen zeggen.” (lacht)

Al aan export denken

De verkoop is nog maar net opgestart, maar loopt als een trein. Die gebeurt via vaste verkooppunten en het aantal groeit haast dagelijks. “We zijn constant op zoek naar extra verkoopplaatsen”, aldus Thijs. “We krijgen vanuit heel België vraag naar onze fruitfrisco’s. Ook staan we in eigen beheer op grote evenementen, zoals de voorbije Torhoutse Batjes en de komende Paardenmarkt. Dit doen we vooral om onze naambekendheid te vergroten en de kans te krijgen om ons product aan de klanten uit te leggen.”

“Of the sky the limit is? We steken niet onder stoelen of banken dat we grote ambities hebben. Van Joyco willen we in ons land de standaard maken op het vlak van gezonde fruitfrisco’s. Een nadeel in België is natuurlijk dat het hier in het beste geval maar een viertal maanden per jaar écht warm is. Wat geen goed doet aan de consumptie. Dus houden we nu al rekening met een eventuele export naar het buitenland, meer bepaald naar warmere landen. Maar dat is toekomstmuziek. We zien wel waar we uitkomen. We geloven sterk in ons product.”

Voor info: www.joyco.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier