"Daar staan toch al wagens van Bpost", merkt Philippe Mingels (Groen) op. "Wat hier voorligt is eerder een uitbreiding van het aantal plaatsen die ze al innemen. En als dusdanig de verkeerstroom naar het centrum opnieuw vergroten. We begrijpen de problemen, maar het is iets van het goede teveel. Wellicht zullen oo...

"Daar staan toch al wagens van Bpost", merkt Philippe Mingels (Groen) op. "Wat hier voorligt is eerder een uitbreiding van het aantal plaatsen die ze al innemen. En als dusdanig de verkeerstroom naar het centrum opnieuw vergroten. We begrijpen de problemen, maar het is iets van het goede teveel. Wellicht zullen ook andere bedrijven op basis van het algemeen nut, publieke ruimte gaan innemen. Daarom zullen we ons ook onthouden."Ook Lisa Maxy (CD&V) volgt deze redenering. "Stel dat AZ Delta voor haar werknemers parkeerplaatsen gaat vragen voor haar personeelsleden, zij vervullen ook een functie van openbaar nut. De parkeerplaatsen zijn dan niet langer beschikbaar voor klanten van handelaars, dat willen we ook niet. Waarom krijgen de handelaars trouwens niet de mogelijheid om hetzelfde te doen voor hun klanten en een aantal publieke parkeerplaatsen exclusief afhuren?""Het is inderdaad zo dat de vraag van Bpost een gevolg is van de boomende e-commerce", geeft schepen Roose toe. "Op 17 maart kwamen nieuwe voertuigen toe van Bpost, die staan inderdaad al tijdelijk op het publiek domein. De vijf plaatsen die voorbehouden zijn voor bewoners aan de achterzijde van Bpost op de parking werden tijdelijk verhuurd aan Bpost. Die verhuur is nu gestopt, de bewoners kunnen terug gebruik maken van die plaatsen. Ik wil benadrukken dat dit geen precedent is voor het parkeerbeleid, dat parkeerbeleid is vastgelegd in een reglement waar parkeergelegenheid voor bewoners en handelaars vastgelegd kan worden. Het concessiehouderschap is hiervoor geen goede oplossing." (SLW)