https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Niet één, maar liefst twee seniorennamiddagen

Op de foto herkennen we Dirk Ampoorter (schepen voor Feestelijkheden), Stijn Ramboer (schepen voor Senioren) Christophe Desmet, Fiella Ohama, Kris Depuydt, Marianne Willaert en Tom Slembrouck van Koekelare Leeft en Rik Dubois, voorzitter SAR Koekelare. © (Foto Coghe)
Bieke Cobbaert

Na twee jaar zonder, wordt onder impuls van de gemeente, de Seniorenadviesraad en Koekelare Leeft opnieuw een seniorennamiddag aangeboden. “En niet zomaar één, maar meteen twee namiddagen”, zegt Christophe Desmet van Koekelare Leeft.

De start van het schooljaar in september brengt traditioneel ook de kermis naar Koekelare. Het uitgebreide en stevige programma van de feesteditie van het bijhorende festival Koekelare Leeft in het Motepark is ondertussen alom bekend en de kaartenverkoop loopt als een trein. In Koekelare durven ze ook al voorzichtig vooruit te kijken. “Na de annulering van de kermis vorig jaar door de toen verslechterende coronacijfers, hopen we we nu toch de kermis opnieuw zoals het hoort vollenbak te laten doorgaan”, steekt Dirk Ampoorter, schepen van Feestelijkheden (Vooruit) van wal. “Net zoals de laatste editie hebben we de ‘blauwe’ zone met een jaarcontract opnieuw kunnen invullen. Er komt een nieuwe, kleurrijke attractie, namelijk de rupsmolen Dance Factory.”

Twee keer feest

Het goede nieuws houdt hiermee nog niet op. Na twee jaar wordt onder impuls van de gemeente, de Seniorenadviesraad Koekelare en Koekelare Leeft opnieuw een seniorennamiddag aangeboden. “En niet zomaar één, maar meteen twee namiddagen. Logistiek was de seniorennamiddag in de tent voor ons als organisatoren vlak voor de start van het festival onhoudbaar geworden”, vervolgen Kris Depuydt, Fiella Ohama en Christophe Desmet van Koekelare Leeft.

“Alle stoelen wegzetten, de enorme afstand tot de bar en de druk om volledig klaar te zijn om ‘s avonds een volle tent voor Les Truttes te ontvangen: het was niet meer doenbaar. Je mag ook niet vergeten dat wij vooral met vrijwilligers werken.”

We bieden twee keer hetzelfde programma voor 200 tot 250 senioren

Het verdwijnen van het seniorenprogramma tijdens de kermis in 2019 leidde toch tot een gemis en Rik Dubois, voorzitter van de Seniorenadviesraad van Koekelare loste een schot voor de boeg door de grieven van de Koekelaarse senioren daaromtrent te ventileren. “Vrij snel daarna staken we de koppen samen”, zegt seniorenschepen Stijn Ramboer (Vooruit). “We konden de motivatie van de organisatie snappen, maar betreurden allen het wegvallen van de seniorennamiddag. Al snel groeide het idee om als alternatief in cultuurzaal de Balluchon een namiddag te organiseren.”

“Die locatie biedt het voordeel dat de voorbereidende werken, de bediening ter plaatse en de afbraak veel lichter worden. Het enige nadeel is dat door het zittend karakter de capaciteit terugvalt ten opzichte van de grote feesttent.”

“De SAR zal een deel van de bediening op zich nemen, de gemeentediensten zullen alles klaarzetten en afbreken en Koekelare Leeft regelt alles qua artiesten en verdere organisatie”, gaat SAR-voorzitter Rik Dubois verder.

“Alles was al in kannen en kruiken voor de jubileumeditie van 2020 tot Covid-19 het feestje kwam vergallen. Nu het er toch naar uit ziet dat we dit jaar de festiviteiten wel kunnen laten doorgaan, gaan we nog een stap verder”, verklapt Christophe van Koekelare Leeft.

200 tot 250 senioren

“We organiseren niet één, maar twee seniorennamiddagen. Een op vrijdagnamiddag 3 september en een op maandagnamiddag 6 september. Telkens met hetzelfde programma en voor 200 tot 250 senioren. Dit biedt ons ook de mogelijkheid om voldoende ruimte tussen de tafeltjes en de senioren te laten en de gehele capaciteit zelfs te verhogen ten opzichte van de vroegere namiddag in de tent. Zo zullen de senioren toch nog mee kunnen genieten van het het kermisfeest. Kaarten zullen te verkrijgen zijn aan het onthaal van het gemeentehuis en kosten 5 euro naar analogie met het feest van de SAR in oktober en het seniorenfeest van het Sociaal Huis in mei. In de kostprijs van de toegangskaart zal een drankbon inbegrepen zijn.” (BC)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.