Nick Ervinck wil meer beeldende kunst in Roeselare brengen

Nick Ervinck: “Ik zie mijn beelden graag als een synthese tussen traditioneel en innovatief.” (foto SB)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Nick Ervinck: “Ik zie mijn beelden graag als een synthese tussen traditioneel en innovatief.” (foto SB)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Redactie KW

Roeselare heeft drie nieuwe Culturele Ambassadeurs. Dj Jasper Derluyn, trompettist Tom Tore Denys en beeldend kunstenaar Nick Ervinck zorgen de komende drie jaar voor een culturele kruisbestuiving. “Goed voor Roeselare, maar ook voor ons”, zegt Nick Ervinck. “We hebben een bitter jaar achter de rug en het is niet zeker dat het in 2021 meteen goed komt.”

Geboren Roeselarenaar Nick Ervinck (40) vertoefde het voorbije jaar vooral in zijn atelier in Lichtervelde. “Iedereen weet dat zo goed als alle podiumkunsten stilliggen maar weinigen beseffen dat het ook voor ons, beeldende kunstenaars, een rampjaar is geweest. Ik moet het hebben van contacten wereldwijd en ben normaal vaak op reis. Dat alles is in één klap weggevallen. In maart 2020 stonden twee opleggers klaar voor mijn atelier om ze te laden met tientallen van mijn beelden voor een tentoonstelling in Finland. We hebben de vrachtwagens leeg moeten terugsturen. Hopelijk krijgen we een herstart in 2021.”

“Deze set back komt nog eens bovenop de moeilijke situatie waarin beeldende kunst in ons land zich bevindt. Kunst moet het in het onderwijs steeds meer afleggen tegen wiskunde- en taalonderricht. Als kinderen via hun ouders niet in contact komen met kunst dan missen ze volledig die afslag.”

“Ik heb als kunstenaar zelf mijn weg moeten zoeken”

“Op mijn vijftiende trok ik naar de kunstschool in Brugge. Daar raakte ik vooral gefascineerd door keramiek en door architectuur. Afstuderen deed ik aan de academie van Gent en daar je sta je dan met je diploma. Maar hoe begin je aan een leven als kunstenaar?”

“Gelukkig heb ik een moeder die me meteen met de voetjes op de grond zette. Ik heb op haar advies toch nog een lerarenopleiding gevolgd en nadien les gegeven in de academies van Menen, Tielt en Kortrijk. Uiteindelijk heb ik toch de stap gezet om als zelfstandig kunstenaar verder te gaan.”

Monumentaal

“De weg naar boven is niet eenvoudig. Ons land is klein en erg complex. De overheid doet wel bescheiden pogingen om ons te helpen met bijvoorbeeld de één-procent-regel voor kunst of met premies in deze coronaperiode maar we missen momenteel enkele ‘Jan Hoets’ om ons bekendheid te geven in het buitenland. Ik ben daarom als noeste West-Vlaming maar zelf op pad gegaan. Zo toerde ik tien dagen door China om me zelf te gaan introduceren.”

En als Nick Ervinck met zijn werk op pad gaat, heeft hij niet genoeg aan een valies. “Nee, ik werk nogal monumentaal. Ik zie mijn beelden graag als een synthese tussen traditioneel en innovatief. Inspiratie haal ik zowel uit de natuur maar ook uit comics, games of uit de popcultuur. En ik noem me graag old school . Ja, ik werk met de 3D-printer maar toch krijgt een beeld in mijn atelier vorm op een ouderwetse sokkel.”

Gat

“Een andere fascinatie is het ‘gat’. Het is toch absurd dat het gat als negatieve ruimte, zoiets simpels, pas honderd jaar geleden als object in de kunst is binnengeslopen. De Brit Henri Moore was de voorloper en mijn grote voorbeeld. Ik ben naar Londen getrokken om onderzoek te doen. Dat resulteerde in een boek dat in samenwerking en met de goedkeuring van de Moore Foundation en onder andere de Tate Gallery tot stand kwam en dat een statement wil zijn naar jonge kunstenaars toe.”

“Er mag in de stad gerust nog wat meer beeldend werk verschijnen”

“De jongste jaren en zeker in 2020 is een soort verantwoordelijkheid gegroeid voor mijn collega’s. Traditioneel leven kunstenaars op hun eigen planeet. Ik zie dat de jonge generatie elkaar eerder als concullega‘s zien dan als concurrenten. Wij hebben geen gilde om onze belangen te verdedigingen. Ik probeer dan ook iets aan de structurele problemen te doen door contact te zoeken met de overheid.”

Adrenaline

“De titel als Culturele Ambassadeur van Roeselare streelt mijn ego en bezorgt me adrenaline. Een schouderklopje in 2020 doet dubbel zo veel deugd. Wat ik concreet de volgende drie jaar zal doen in Roeselare staat nog niet vast. Dat kan een expo of workshops worden of misschien wel het tijdelijk opstellen van beelden in de stad. In Roeselare heb ik de gebouwen van Maselis aan de kop van de vaart mogen opfleuren met een tweeduizend vierkante meter grote tekening maar er mag in de stad gerust nog wat meer beeldend werk verschijnen”, besluit Nick Ervinck.

Naast de titel van Culturele Ambassadeur 2020-2023 krijgt Nick nog een ondersteunende subsidie van 13.000 euro. Ook voor de vorige lichting Culturele Ambassadeurs was 2020 een lastig jaar. Er was weinig mogelijkheid om hun werk voor te stellen in de stad. Daarom worden ook de ambassadeurschappen van Justine Cappelle, Nel Bonte en Floris Boccanegra met een jaar verlengd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier