Het Netantwerk-verhaal begon in 2003 als samenwerking tussen drie stichtende partners, horen we van directeur Elvira Menu. "Je had het Ieperse OCMW, Argos en de Plaatselijke Werkgelegenheidsagentschappen (PWA, red.) van Ieper, Heuvelland en Mesen die de handen in elkaar sloegen om een gezinsvriendelijke dienstverlening aan te bieden. Tussen 2003 en 2006 was het dienstenchequebedrijf van PWA Ieper gevestigd op de Esplanade. Daarna verhuisden we naar onze huidige locatie, waar vroeger Salons Paul Kerckhof gevestigd was. Als PWA-kantoor hadden we in de beginperiode een 20-tal medewerkers en toen ging dat vooral over poetsen. De eerste jaren is de vraag naar poetshulp gestaag gegroeid met een duidelijke 'boom' van 2005 tot 2008, waar we toen al een 35-tal medewerkers telden. Het feit dat je de kosten hiervoor deels kon recupereren via je...

Het Netantwerk-verhaal begon in 2003 als samenwerking tussen drie stichtende partners, horen we van directeur Elvira Menu. "Je had het Ieperse OCMW, Argos en de Plaatselijke Werkgelegenheidsagentschappen (PWA, red.) van Ieper, Heuvelland en Mesen die de handen in elkaar sloegen om een gezinsvriendelijke dienstverlening aan te bieden. Tussen 2003 en 2006 was het dienstenchequebedrijf van PWA Ieper gevestigd op de Esplanade. Daarna verhuisden we naar onze huidige locatie, waar vroeger Salons Paul Kerckhof gevestigd was. Als PWA-kantoor hadden we in de beginperiode een 20-tal medewerkers en toen ging dat vooral over poetsen. De eerste jaren is de vraag naar poetshulp gestaag gegroeid met een duidelijke 'boom' van 2005 tot 2008, waar we toen al een 35-tal medewerkers telden. Het feit dat je de kosten hiervoor deels kon recupereren via je belastingaangifte heeft het succes uiteraard in de hand gewerkt, maar er was ook een gewijzigde mentaliteit bij de mensen. Men wilde meer 'quality time' als men thuis was en we werkten heel laagdrempelig."De succesvolle PWA-werking resulteerde in de oprichting van Netantwerk begin 2006. "Hierdoor kregen we extra groeimogelijkheden en begonnen we met de strijkcentrale als sociale tewerkstelling. Toen was dat met éénstrijkster, terwijl we er nu al negen in dienst hebben. We hebben een klantenbestand van ongeveer 250 particulieren. Daarnaast hebben we nog 570 mensen die op regelmatige basis poetshulp in huis halen. In totaal hebben we 105 werknemers die poetsen en strijken. Onze omzet wordt voor 75 % gerealiseerd via schoonmaken en 25 % door te strijken, koken of boodschappen te doen. Wat de strijk betreft zien we dat het vooral hemden zijn en 'platte stukken' zoals lakens dat de mensen binnen brengen. Het was zo'n succes dat we hier op de duur niet meer efficiënt konden werken omdat we over de wasmanden vielen. Daarom heeft onze raad van bestuur ingestemd met een nieuwbouwgedeelte dat paalt aan het bestaande pand. We hebben nu 400 m² extra ruimte, waar de nieuwe bureaus komen. Het strijkatelier wordt uitgebreid met de oppervlakte waar de vroegere bureaus waren.""De parking is ook aangepakt en ze zullen kunnen rijden tot aan de voordeur (die aan de achterkant gelegen is, red.), waar er een los- en laadzone voorzien is. De tijd van de vervelende glazen draaideur is ook voorgoed verleden tijd. Nu gaan de deuren automatisch open zodat de klant de strijk zonder allerlei 'kunstgrepen' kan binnenbrengen. Door de nieuwbouw hebben we nu ook een spreekruimte ter beschikking en is er een keukentje voorzien voor onze medewerkers. We zouden ook graag onze diensten nog uitbreiden naar naaiverstelservice, maar wettelijk gezien mogen we niet. Net zoals we ook niet mogen gaan poetsen bij kleine zelfstandigen. Voor hen is dit jammer, want grote poetsfirma's zijn niet geïnteresseerd in dergelijke opdrachten. We hopen dat dit in de toekomst wel mogelijk wordt. We streven ernaar om zoveel als mogelijk gezinsvriendelijke diensten te centraliseren. Daarom ook dat er iemand op zelfstandige basis kinderopvang aanbiedt in onze gebouwen."Netantwerk heeft ook al lang een 'glazen' bureau in de 'zorgstraat' bij het Jan Ypermanziekenhuis. "Zij zijn, naast Westlandia en Argos, één van onze stichtende partners en waren hiervoor vragende partij. Het is zeker nuttig voor mensen die net ontslagen zijn uit het ziekenhuis en een tijdje hulp nodig hebben in het huishouden. We geven graag uitleg over onze service op maandag-, dinsdag- en donderdagnamiddag van 13 tot 16 uur. Mensen die nog moeten herstellen van een heelkundige ingreep kunnen tijdelijk poetshulp in huis halen." Tot slot wil Elvira nog heel speciaal iemand bedanken. "Onze buren, de zaakvoerders van Eurofyto, want gedurende de werken hebben we heel die periode hun oprit mogen gebruiken als toegangsweg. Zonder deze mogelijkheid was het voor onze aannemers en klanten heel wat moeilijker geweest om ons te bereiken, maar mede door deze oplossing verliepen de bouwwerken heel vlot. Op donderdagavond 14 november wordt de nieuwbouw officieel geopend en we zijn blij dat we geen dag hebben moeten sluiten voor deze uitbreiding."Netantwerk - Albert Dehemlaan 8b - 8900 IEPER - 057 48 85 66 -www.netantwerk.be