Nederlandse artiest Jebroer slaat de handen in elkaar met Regi

© Jebroer
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Timothy (Tim) Kimman – artiestennaam Jebroer (°1986) – is een Nederlandse rapper. Hij rapt solo, in samenwerkingen en enkele jaren als deel van het collectief Nouveau Richie.

In 2012 brak hij in Nederland door met Nooit meer slapen van Yellow Clauw. Met Omlaag (2013) had hij een nummer 1-hit in de iTunes-hiphopcharts. Banaan (2015) werd goud in Vlaanderen en werd acht miljoen keer bekeken op YouTube. In 2017 was Kind van de Duivel (een samenwerking met Paul Elstak en Dr. Phunk) een hit in Vlaanderen en Nederland. Verschillende van zijn video’s werden al miljoenen keren bekeken. Jebroer werkte ook al samen met o.a. de saxofoniste Candy Dulfer. Zijn recentste album heet Partyflock: 4life!

Nederlandse artiest Jebroer slaat de handen in elkaar met Regi
© Jebroer

En er is nog groot nieuws, want de muziekgrootmeesters van Nederland en België alias Jebroer & Regi slaan de handen in elkaar. Het resultaat is een knaller: Rebel ! In de muzikale wandelgangen komen beide artiesten elkaar regelmatig tegen. Het wederzijds respect is er voor elkaar. Ze besloten samen te werken. Regi vond de gepaste Jebroer-melodie, waarop deze laatste het professioneel binnenkopt met een über topline. Het resultaat is Rebel, met als ingrediënten: Nederlandstalige rap, sterke beats en wat religieuze controversie. We hadden met Jebroer een boeiend gesprek in het Bero-hotel in Oostende.

Hoe zag jouw jeugd eruit? Was jij toen al een rebelse jongen of liep je netjes binnen de lijntjes?

Jebroer: “Toen ik negen was, gingen mijn ouders uit elkaar. Vanaf toen zocht ik mijn eigen weg in het leven. Ik voelde mij vaak alleen en onbegrepen. Ik zette mijn af tegen de autoriteit, vanaf jongs af. Mijn rebelsheid komt daar vandaan. Ik was een heel moeilijke, onhandelbare puber. Zwaar zelfs. Via justitie heb ik autoriteitstraining, agressiviteitstraining gekregen. Voor mijn ouders was ik heel onhandelbaar. Toen ik jong was, dacht ik dat het aan iedereen lag behalve aan mij. Nu ik ouder ben, besef ik dat ik last had van mezelf én dat het dus volledig aan mij lag.”

Wanneer maakte je dan de klik? Wanneer dacht je: dat kan zo niet verder?

Jebroer: “Mijn moeder kreeg een nieuwe vriendin. Die had twee kinderen. Ik had een voorbeeldfunctie. Toen was bij mij het grootste randje ervan af. Ik kwam vast te zitten. Dan moesten mijn broertje en zusje die krantenwijk doen. Ik was voor hen een slecht voorbeeld. Telkens als ik in de problemen geraakte, wilde ik niet dat ze dezelfde kant zouden opgaan. Ik denk echter dat er veel mensen dezelfde weg zoals ik op zijn gegaan. En dan besef je op een bepaald moment dat je heel je leven op zoek bent naar iets dat je leuk vindt. Op die tocht komen er veel dingen op je pad: afleiding, verleiding, vrouwen, drugs, enz. De bekende dingen, daar was ik gevoelig voor.”

Wanneer wist je dat je iets met muziek ging doen?

Jebroer: “Op mijn achttiende ben ik muziek gaan maken. Dat begon als een soort uitlaatklep, waarin ik heel veel schreef. Ik ben nu 33, dat is al een tijdje terug. Toen ik 18 jaar was, had ik niet veel voorbeelden waarin ik kon opkijken hoe het moest. Daarom keek ik veel naar Amerikanen. In ‘t begin maakte ik heel veel emotionele muziek om van mij af te schrijven. Toen ik 24 was, had ik een platendeal.”

Herinner jij je nog uw eerste keer in een opnamestudio?

Jebroer: “Het was in een studio in Rotterdam. Ik was de enige blanke tussen donkere mensen. De studio zat vol, er zat een raampje in. Ik stond daar met trillende handen te zingen. Nu kan je met een computer, een geluidskaart, microfoon en koptelefoon iets opnemen. Toen was dat anders. Toen moest je nog een studio huren en iets opnemen.”

Had je al een bepaald moment in je carrière waarvan je dacht: muziek, dat wordt toch niets voor mij?

Jebroer : “Ik geloofde altijd dat ik iets kon bereiken, vanaf een bepaald punt. En wanneer je hét moment, dat punt hebt, dan geven velen op, maar dat was mijn moment om door te zetten. En dat werd mijn geluk.”

Wat zou Tim geworden zijn als hij geen succesvolle zanger was? Welke beroep droeg je voorkeur?

Jebroer: “Ik weet nog dat toen ik vaak in de problemen kwam en nadat mijn vader mij terug had afgehaald van het politiebureau hij tegen mij zei: je hebt nu de keuze. Ofwel word je crimineel en ik ondersteun je daarin of je wordt een normaal mens en ik ondersteun je daarin. Dan moet ik niet meer schrikken als je vanuit het politiebureau belt dat ik je moet komen afhalen. Dan moeten jij en ik dat maar accepteren.Aan u de keuze! Maar ik denk wel dat ik een goeie crimineel zou zijn geweest (lacht luid). Ik weet echt niet welke andere optie ik zou hebben om goed geld te verdienen.”

Mag ik zeggen dat de single ‘Banaan’ voor je de doorbraak was in België? Had je dat succes zien aankomen of was dat er plots?

Jebroer: “Banaan, dat zag ik totaal niet aankomen. Banaan was in feite een promotietrack en video voor een feest met oud en nieuw in Nederland. Dat liedje deed negen weken lang helemaal niets in Nederland. Tot ik werd gebeld of ik via mijn management dat liedje wilde doorsturen naar Studio Brussel. Dat gebeurde. Eén dag later kwam ik wakker en mijn telefoon was ontploft. Iedereen draaide blijkbaar plots Banaan in België. Dat liedje kwam vlug op drie binnen in de charts. Toen besefte ik dat nog niet hoe groot het succes in zo’n korte tijd al was. We gingen dan een radiorondje doen in België. We gingen naar Brussel, hielden even halt aan een tankstation om te plassen en daar stond er één iemand naast mij die single te fluiten. Ik dacht: we zijn vertrokken (lacht).”

Mag ik je vooral omschrijven als een artiest, want een echte hiphop-rapper ben je niet of is mijn formulering toch wat foutief?

Jebroer: “Zeker een artiest! Ik ben van oorsprong begonnen met rap, maar op dat moment ben ik meer andere stijlen aan het uitvinden. De basis blijft rap, maar ik denk dat ik gewoon een kunstenaar ben en dan staat de naam artiest wel beter.”

Nederlandse artiest Jebroer slaat de handen in elkaar met Regi
© Jebroer

Hoe kwam je op het idee om die hoesfoto te maken voor jouw nieuwe cd Jebroer 4 Life? Een hoes met een besmeurd gezicht, een beetje akelig toch?

Jebroer: “Er zitten hier ook promofilmpjes aan vast. Ik heb veel shit over mijn gekregen, ook in de muziek. Ik heb de Christenen tegen mij gekregen, gabbers, moeders van kinderen tegen mij gekregen. Ik ben hier echter nog steeds. Het gaat goed met mij, het raakt mij niet. Ik hou van heftigheid. Ik vind het leuk. Mijn hoesfoto straalt kracht uit.”

Wat is het concept van je nieuwe cd?

Jebroer: “Er staan zes nummers op die al waren uitgekomen. Mijn vorig album zat conceptueel heel goed in elkaar. De mensen wilden dit nieuwe album in een pakket. Ik heb losse liedjes samengebracht en die vulde ik aan met nieuwe muziek. En daar maakte ik een album van. Als ik het hele album moet omschrijven, dan is dat kracht én doen wat je leuk vindt.”

Op het nieuwe album staat ook de song ‘Engeltje’, één van jouw grootste successen? Correct?

Jebroer: “Zeker!”

‘Flitsmeister’ gaat dan weer over snelheidsduivels. Ik denk dat je ook wel eens hard het gaspedaal durft induwen. Juist?

Jebroer: “Het idee kwam door Polizei, een nummer dat vooraf kwam. Ik was mijn rijbewijs kwijt en daarna werd ik terug betrapt zonder rijbewijs. Ik heb het nu al terug hoor. Daaruit ontstond het idee om Flitsmeister ook op te nemen. Dat nummer gaat nu het hardst van al als ik kijk naar Spotify. Het trucje werkt.”

‘Fuck jullie allemaal…’. Waarom steek jij je middenvinger op en naar wie?

Jebroer: “Naar iedereen (lacht). Ik denk uiteindelijk dat ik gewoon een eigen soort scene hebt gemaakt. Wanneer ik het ene liedje opneem, pas ik niet in hiphop. Wanneer ik een ander liedje opneem, dan pas ik niet in een ander genre. Iedereen wil mij in een hokje plaatsen, maar dat lukt niet. Plaats ik mezelf in een hokje, dan worden de mensen boos. Je bent geen hiphop, je bent dit of dat niet. Iedereen steekt zijn middelvinger op. Ik heb mijn eigen scene daarmee gemaakt. Fuck jullie allemaal!”.

Ben je constant een driftige kerel of ben je een ruige kerel met een klein gouden hartje?

Jebroer: “Ik ben inderdaad een ruige kerel met een klein hartje. Kijk, ik ben vader van drie kinderen. Dit is mijn werk, mijn uitlaatklep. Ik vind het gewoon leuk om dit soort dingen te doen. Om te schoppen tegen dingen die mij… Luister, het nummer Engeltje is een soort vervolg op Kind van de Duivel. Kind van de Duivel had ik nooit zo bedoeld. Engeltje is niet een soort excuus, maar ik zou wel willen dat ik engeltjes op mijn schouders had. Maar het leven zit nu eenmaal zo in elkaar, dat heb ik niet zo gehad. Ik luister naar Kind van de Duivel op mijn schouder. Polizei is een waar gebeurd verhaal. Flitsmeister haakt erop in. De Polizei zou heel heftig kunnen zijn, maar als je Flitsmeister daaraan koppelt, dan vinden de mensen dat leuk. De videoclip van Polizei is ook leuk. Ik zing wel Fuck de Polizei, maar de mensen van de politie komen zelfs naar mij toe om te zeggen dat dit een leuk liedje is. Of het nog mijn vrienden gaan worden? Haha, bijna (lacht).”

Waar erger jij je vooral aan in Nederland? De politiek?

Jebroer: “Ik hou mij totaal niet bezig aan politiek. Ik heb een hekel aan mensen die nep nieuws verspreiden. We worden beïnvloed door nep nieuws, door dingen die geen waar zijn. Vader en moeder die de hele dag werken en die ‘s avonds naar het nieuws kijken. Dat is hun wereld, maar je moet zelf de wereld onderzoeken om te oordelen of het al dan niet waar is. Je moet zelf ontdekken en dus beter niet naar nieuws kijken. Ik denk dat je leven dan al een stuk beter is.”

Vind je het lastig om tussen de lijntjes te blijven lopen?

Jebroer: “Ik hou van controversie, maar ik heb geen moeite ermee om tussen de lijntjes te lopen. Ik weet op welke lijntjes ik kan lopen en welke niet. Ik heb mijn eigen onderzoek gedaan. Stel je voor dat ik mij echt zou afzetten tegenover Christenen, tegenover politie, tegenover gabbers, dan zou ik niet meer welkom zijn in een heleboel plaatsen en dat is zeker niet mijn bedoeling. Dat is die lijn waarvan ik denk: je kan er wel overheen gaan, maar je moet wel kunnen onderbouwen waarom je er overheen gaan. Als je dat niet kan doen, dan mag niemand je. Als ik kan uitleggen dat Kind van de Duivel niet zou bedoeld is. Ik ben het kind van de duivel. Als je dat kan uitleggen, dan kunnen mensen denken wat ze willen, maar dat is mijn visie.”

Je wilt de vriend blijven van iedereen?

Jebroer: “Zeker! Ik denk dat mijn leven gebaseerd is op goede relaties. Heel veel mensen respecteren mij voor wat ik heb uitgebouwd. Ik doe het helemaal alleen. Ik heb wel een sterk team achter mij, een eigen platenmaatschappij. Ik doe ook veel dingen voor andere mensen.”

Je werkt ook samen met bekende artiesten. Welke namen staan er nog op je lijstje?

Jebroer: “Ik heb dat niet echt. Ik heb meer dat ik een liedje maak, waarvan ik denk die artiest lijkt tof om ermee te werken. Ik werkte al samen met internationale artiesten. Ken je Timmy Trumpet uit Amerika, een heel grote dj? Ik mag zeggen dat het in Amerika ook heel goed begint te borrelen. Ik denk ook dat het goed zou werken, maar ik heb geen Amerikaanse droom. Als er vraag is, dan zien we wel.”

Hoe ziet een doorsnee dag van je eruit? Een papa van het huishouden? De kids naar school brengen?

Jebroer: “Ik breng mijn oudste twee naar de basisschool, de jongste naar de opvang. Ik haal ze zoveel mogelijk ook op. Ik bouw heel mijn agenda rond mijn kids. In ‘t weekend ben ik vaak weg om op te treden. Tijdens de zomerperiode ben ik dan ook tijdens de week veelvuldig weg.”

Wat maakt onze Vlamingen zo bijzonder? Is er een verschil tussen het Vlaamse en Nederlandse publiek?

Jebroer: “De beleefdheid, het respect… Jullie komen vriendelijker over in jullie taalgebruik. Zelfs als ik ruzie met je zou maken, dan zou je nog vriendelijk met mij praten. Ook jullie gastvrijheid is groot. In Nederland kan je je favoriete artiest zien een uur van je huis overdag. Hier komen we uit het buitenland hé.’

(PADI)

Het nieuwe album van Jebroer is te koop in de platenzaak. ‘Rebel’ is in ons land exclusief terug te vinden op de gloednieuwe 2 CD mix-compilatie ‘Regie in The Mix 2.0’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier