Met een diploma criminologie op zak had Nadja Desmet aanvankelijk nooit gedacht dat ze ooit een eigen bedrijf in sociale mediacoaching en consulting zou runnen. Toch wordt ze nu iedere dag met die - aangename - realiteit geconfronteerd en dat stemt haar meer dan gelukkig. "Ik mag elke dag opnieuw de snelst evoluerende sector ter wereld van dichtbij volgen. Niet evident, maar ik heb deze uitdaging met beide handen beet genomen. Om ze nooit meer los te laten."
...

Met een diploma criminologie op zak had Nadja Desmet aanvankelijk nooit gedacht dat ze ooit een eigen bedrijf in sociale mediacoaching en consulting zou runnen. Toch wordt ze nu iedere dag met die - aangename - realiteit geconfronteerd en dat stemt haar meer dan gelukkig. "Ik mag elke dag opnieuw de snelst evoluerende sector ter wereld van dichtbij volgen. Niet evident, maar ik heb deze uitdaging met beide handen beet genomen. Om ze nooit meer los te laten.""Eigenlijk compleet toevallig. Ik werkte als criminoloog bij de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken toen ik in 2008 aan Syntra West met een opleiding websites bouwen startte. Dat interesseerde me wel en het was bovendien iets compleet anders dan waar ik dagdagelijks mee bezig was. Die sector stond toen nog in zijn kinderschoenen, maar er ging een compleet nieuwe wereld voor me open. Ik ben me de jaren nadien blijven bijscholen en volgde onder andere nog een cursus e-commerce. Ik wilde websites bouwen, maar moest die immers ook aan de man zien te brengen, hé. (glimlacht) In 2013 stootte ik echter op een opleiding als social media consultant. Toen iets compleet nieuws. De sociale media waren volop bezig aan hun opmars, maar er was dringend nood aan mensen met een stevige kennis van zaken. Ik volgde de lessen naast marketeers en communicatiespecialisten. Als criminoloog was ik er de vreemde eend in de bijt.""Dat kan je wel zeggen. Eigenlijk was het een schizofrene situatie. Toen werkte ik bij de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) en 's avonds bouwde ik in bijberoep al websites. Maar ik voelde aan alles dat de sociale media mijn toekomstig domein zouden vormen. Plots had ik een aha-erlebnis. De puzzel viel samen. De publieke sector - waar de VVSG toch in actief is - had nog amper kaas gegeten van sociale media en hoe ermee te communiceren. Daar lag mijn kans, dacht ik. Via sociale media kan je immers op een erg laagdrempelige manier de gewone man in de straat bereiken, sta je meteen erg dichtbij de mensen. Het leek me meteen de perfecte manier om je verhaal aan de man te brengen. Ik besloot om binnen de veilige muren van de VVSG een eerste test te doen en organiseerde een eendaagse cursus sociale mediastrategie. Het succes was zo overweldigend dat ik die meteen drie keer mocht geven.""Klopt. Al heb ik toch een atypische weg genomen. In januari 2016 nam ik de eerste werknemer van het Sociale Media Buro - Bart Meese - in dienst en zelf bleef ik nog even partime bij de VVSG werken. Maar die eerste maanden hadden we al meteen bákken werk. Onze opleiding Zo past u sociale media toe, waarbij je elke dag via mail één tip krijgt, bereikte vlot 240 ingeschrevenen. Ik wist meteen dat hier meer muziek in zat. In mei besloot ik om de sprong te wagen."(lacht) "Iets wat ik zelf nooit had durven denken, maar dat is het leven, zeker? Met knikkende knieën schoof ik mijn werkzekerheid aan de kant om mijn droom na te jagen. In september 2016 trad onze tweede medewerker al in dienst en was de trein definitief vertrokken. Ik heb leren ondernemen met vallen en opstaan, maar sta na drie jaar stevig op mijn benen. Neen, spijt van mijn beslissing heb ik allerminst.""Wij organiseren opleidingen rond sociale media aan publieke organisaties en dienstverlenende bedrijven. Uniek is dat twee derde van onze initiatieven online te volgen zijn. Je hoeft je er dus niet voor te verplaatsen. En met Someflex hebben we een digitaal platform ontwikkeld waarop onze klanten al onze opleidingen kunnen terugvinden. Ze nemen een abonnement en krijgen toegang tot het volledige aanbod. Onze eigen versie van Netflix, zeg maar. En voor ons de juiste manier van werken. Sociale media evolueren zo snel dat we ten allen tijde onze diensten moeten kunnen aanpassen.""Bij ons weten zijn we de enige in Vlaanderen en ook in het Nederlandse taalgebied zijn we vrijwel alleen. We vullen dus wel degelijk een gat in de markt op. Maar we stellen onszelf constant in vraag. 24/7 scholen we ons bij en volgen we alle ontwikkelingen op de voet. Eigenlijk is het eenvoudig: iedereen kent de sociale media en werkt ermee, maar wij leren hen de knepen van het vak. Zo verplichten we ook onszelf om bij de les te blijven. In de wereld van de sociale media is wat vandaag nieuw is, morgen vaak al achterhaald. Dat lijkt een nadeel, maar wij zien het als een opportuniteit.""Neen. Dat was toch nooit een doel op zich. Nu heb ik vier voltijdse medewerkers in dienst, naast twee parttime jobstudenten. Ik ben hen - en mijn partner - erg dankbaar, want alleen zou ik dit niet kunnen. Ik denk dat de vraag naar onze diensten alleen maar zal blijven toenemen. Toen we vorig jaar door Unizo tot beloftevolle kmo van West-Vlaanderen werden uitgeroepen, deed dat heel veel deugd. We kijken erg kritisch naar onszelf, zo'n erkenning van de buitenwereld was meer dan welkom.""Ik vergelijk sociale media met het online dorpsplein of café. Wat je vroeger daar hoorde, lees je nu op je tijdslijn van Facebook of Twitter. De gemiddelde Vlaming is ook een pak mondiger dan vroeger en zegt wat hij denkt. Dat kan inderdaad vaak een pak beschaafder, maar die signalen mogen we niet negeren. Ze zijn zelfs een reflectie van de verkiezingsresultaten. Maar wat meer netiquette mag. Online hebben we ook toezichthouders nodig.""Heel bewust. Ik zorg voor een goeie mix van professionele posts en berichten uit mijn privéleven. Maar ik behoed me voor overexposure en zal altijd twee keer nadenken voor ik iets online zet. Je zal foto's van mijn kinderen terugvinden, maar ik overdrijf er niet mee. Mensen moeten goed beseffen dat hun digitale voetafdruk nu de eerste indruk vormt. Als iemand solliciteert, wordt die eerst gegoogeld.""Ik heb eerder tips voor de mensen rondom die jongeren. Help hen, sta hen bij. Als ouder of als leerkracht. Leer hen hoe ze een printscreen moeten maken als er iets minder koosjer te zien is. Vergelijk het met de echte wereld. Je wilt toch ook weten met wie je kinderen daar omgaan? Als volwassene maken we nog een onderscheid tussen de online- en offlinewereld. Bij jongeren lopen die helemaal door elkaar.""Neen. Onmogelijk, zelfs. Bepaalde kanalen zullen misschien minder populair worden, maar onze hele wereld is er ondertussen mee verweven. We zijn nog nooit zo met elkaar verbonden geweest. Onlangs wilde ik voor een klasreünie al mijn oud-klasgenoten terugvinden. Via Facebook en WhatsApp was die klus in één zondagnamiddag geklaard. Vroeger zou dat een monnikenwerk geweest zijn."(grinnikt) "De uitzondering bevestigt de regel, zeker? Maar dat houdt me ook met de voetjes op de grond. Luc bewijst dat het ook zonder nog lukt, maar dit is een alleenstaand geval. Sociale media geven politici een megafoon. Kijk maar naar het regeerakkoord van deze week. De beleidsmakers toeterden hun beslissingen via hun eigen kanaal de wereld in. Al blijf ik geloven in een sterke rol voor de traditionele media. Om duidelijkheid te scheppen, nuance te brengen en fake newste onderscheppen.""Héb ik gedaan! Vorige zomer ben ik een drietal weken virtueel verdwenen, al had ik mijn tijdelijk afscheid vooraf wel goed aangekondigd. De eerste dagen waren niet evident, maar uiteindelijk was het een verademing. Ik had niet het gevoel iets gemist te hebben, al besef ik ook wel dat sociale media niet meer uit ons leven weg te denken zijn. Je moet er alleen verantwoord mee kunnen omgaan."