Na de stadskernvernieuwing wil Torhout het betalend parkeren afschaffen

Er wordt gestart met de geleidelijke hervorming van het Torhoutse parkeerbeleid. Er staan grondige wijzigingen op stapel. Na de stadskernvernieuwing, die in 2023 af zou moeten zijn, is het de bedoeling om het betalend parkeren in het stadscentrum volledig af te schaffen en te vervangen door enkel nog blauwe zone.

De gele bewonerskaarten verdwijnen en worden door virtuele exemplaren vervangen. Er moet en kan straks dus niets meer aan de voorruit bevestigd worden. De boetebriefjes daarentegen blijven.©Johan Sabbe
De gele bewonerskaarten verdwijnen en worden door virtuele exemplaren vervangen. Er moet en kan straks dus niets meer aan de voorruit bevestigd worden. De boetebriefjes daarentegen blijven.©Johan Sabbe

Er wordt nu al een eerste aanpassing doorgevoerd, met name op het vlak van de bewonerskaarten. Die worden vanaf april virtueel én duurder, maar zullen overal geldig zijn. De huidige, opgedeelde zones vervallen. De prijs voor een bewonerskaart wordt opgetrokken van 15 naar 24 euro per jaar. Een pittige stijging, maar er staat iets belangrijks tegenover. Wie een bewonerskaart heeft, zal ze op élke plaats kunnen gebruiken.

“Dat betekent concreet dat je voor maar 2 euro per maand in de hele stadskern met je bewonerskaart kunt parkeren”, zegt schepen van Mobiliteit Elsie Desmet. “We schrappen de huidige parkeerzones die elk maar een beperkt aantal straten bevatten.”

Vanaf 1 april enkel nog virtuele bewonerskaarten

Ook nieuw is dat er vanaf april enkel nog virtuele bewonerskaarten afgeleverd zullen worden. “De invoering van dat digitale systeem zal stap voor stap gebeuren”, vervolgt de schepen. “Mensen van wie de bewonerskaart vervalt, krijgen een brief met de melding dat ze een nieuwe virtuele kaart kunnen aanvragen. Dat zal vlot via een link kunnen, al blijft een papieren formulier mogelijk. Eenmaal de aanvraag een feit is, bekijkt het parkeerbedrijf Indigo-Streeteo of de aanvrager recht heeft op de kaart. Als dat zo is, krijgt de betrokkene een uitnodiging om de vereiste 24 euro te betalen. Daarna wordt de kaart geactiveerd.”

“Met de bewonerskaart parkeer je vanaf april voor maar 2 euro per maand in de hele stadskern”

“Eenmaal de virtuele kaart in gebruik is, zal de parkeerwachter onmiddellijk digitaal kunnen zien of iemand over een bewonerskaart beschikt. Een groot voordeel is dat je nooit meer kunt vergeten je kaart te leggen of dat ze door omstandigheden niet zichtbaar is. Plus: je hoeft niets meer aan je autoruit te kleven. Er kan evenwel maar één nummerplaat aan zo’n virtuele kaart verbonden worden, daar waar je nu maximum vier nummerplaten op de bekende gele papieren kaarten kon laten zetten. Toch kun je sowieso je kaart maar in één auto tegelijk leggen uiteraard. Het feit dat er maar één nummerplaat aan de virtuele kaart te koppelen valt, is puur technisch. We stellen overigens vast dat er weinig mensen meerdere nummerplaten op de fysieke kaart lieten plaatsen.”

Er wordt al eens gesakkerd dat gezinnen met twee auto’s slechts één bewonerskaart kunnen krijgen en daar wordt vanaf nu een mouw aangepast, maar voor een stevige prijs. Een tweede kaart per adres is voortaan mogelijk, maar kost 175 euro per jaar.

“Het grote voordeel van het nieuwe systeem van bewonerskaarten is dat je niet meer gebonden bent aan de zone in de buurt van je woonst”, zegt Elsie. “Zeker tot net na de stadskernvernieuwing geldt de virtuele bewonerskaart overal, dus onbeperkt in alle betalende en blauwe zones.”

Betalend parkeren vanaf 2023 vervangen door blauwe zone

Eenmaal de stadskernvernieuwing achter de rug is, in principe in het voorjaar van 2023, worden er nieuwe stappen gezet.

Een tweede bewonerskaart per adres is voortaan mogelijk, maar kost een stevige 175 euro per jaar

“We willen een mix van grote gratis randparkings met in de stadskern geen betalend parkeren meer, maar in plaats daarvan enkel nog blauwe zone”, legt de schepen uit. “Dit aangevuld met parkeerplaatsen op strategische locaties waar er kort geparkeerd kan worden. Er zouden minstens 50 van die shop & go plaatsen moeten komen voor een halfuur gratis parkeren zonder schijf. Daar zullen de bewonerskaarten niet langer dan 30 minuten geldig zijn. Zo kunnen we op de bewuste locaties de beoogde snelle parkeercirculatie stimuleren.”

“Eerst nu even afwachten wat het afschaffen van de zones voor bewonerskaarten zal teweegbrengen. Vanaf april zijn de bewonerskaarten trouwens ook geldig op onze nieuwe parking Pollet in de Hofstraat.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.