N-VA Knokke-Heist wil een post-corona steunfonds in eigen gemeente

Cathy Coudyser. © DM
Redactie KW

De N-VA-fractie in Knokke-Heist roept het gemeentebestuur op om een ‘post-corona-steunfonds’ op te richten.

“In de eerste plaats gaat onze aandacht naar het onder controle krijgen van het virus en naar onze gezondheidszorg. Alle lof voor allen die deze dagen voor ons en de vele zieken en ouderen zorgen. Maar ook voor politie- en veiligheidsdiensten, leerkrachten, mensen in voedingswinkels, de transport en havensector, landbouwers en allen die onze basisdiensten verlenen en onze veiligheid bewaken.” zegt Cathy Coudyser, fractieleider voor N-VA in Knokke-Heist.

“In het hart getroffen”

“Toch moeten we ook de economische gevolgen onder ogen zien. De zwaarst getroffen sectoren zijn: de horeca en logiessector, de reissector en de retail. Knokke-Heist wordt met dit virus in het hart getroffen. Onze motor van de economie valt zo goed als stil. Knokke-Heist kan en moet nu extra inspanningen leveren. De N-VA roept dan ook de gemeente op om een ‘post-corona-steunfonds’ op te richten. Onze gemeente is financieel gezond. We hebben een spaarpot en een buffer voor moeilijke tijden. Vanuit dit fonds kunnen we op een slimme manier onze meest getroffen ondernemers en verenigingen helpen”, stelt Cathy Coudyser.

Winkel-hieren

“Met deze middelen kunnen we bijkomende acties opzetten om onze inwoners en tweedeverblijvers te laten ‘winkel-hieren’. Een winkel-hier-bon, bijzondere koopdagen waar geen parkeergeld geïnd wordt, winkel-wandeldagen in onze Gouden Driehoek… het zijn maar enkele innovatieve en creatieve oplossingen om onze winkeliers te helpen.”

“Daarnaast is het niet-innen of uitstel geven voor de betaling van de gemeentelijke concessie-prijs aan getroffen handelaars voor de periode van de crisismaatregelen een gepaste manier om opnieuw zuurstof te geven aan deze ondernemers. Andere handelaars, die op de private markt huren, krijgen een ‘lokale hinderpremie’ als aanvulling op de reeds Vlaams genomen maatregel. Daarmee kunnen ook zij hun vaste kosten in de periode van verplichte sluiting beter managen.”

Bijkomende promotiecampagnes

“Om in het post-corona-tijdperk snel weer toeristen aan te trekken, zijn bijkomende promotiecampagnes naar specifieke doelgroepen in ons land en in onze buurlanden nuttig en nodig. Kortbij vakanties aan zee, in Knokke-Heist zullen hipper zijn dan ooit. We moeten meer dan ooit Knokke-Heist als winkelbestemming promoten maar ook als familievriendelijke bestemming waar zee, strand, natuur, wandelen en fietsen unieke belevingen vormen en waar topchefs, restaurants met dagverse streekproducten en gezellige kroegen ons verwennen.”

“Ook het socio-cultureel leven is helemaal stilgevallen. Dit zorgt voor problemen bij onze lokale cultuur- jeugd en sportverenigingen. Ook zij zijn het hart van onze warme samenleving. Het niet-innen of kwijtschelden van gehuurde gemeentelijke lokalen, repetitieruimtes, podia, uitleenmateriaal… tussen maart en juni kan helpen”, aldus Cathy Coudyser. (DM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier