Muntenhandelaar Mathieu Vanassche ziet omzet slinken: “Door corona amper nieuwe munten”

"Ik blijf strijden voor mijn passie en zaak", benadrukt Mathieu Vanassche. © HDV
Redactie KW

Als verzamelaar van munten heeft Waregemnaar Mathieu Vanassche (35) al behoorlijk wat klappen te verduren gekregen de afgelopen jaren, maar covid-19 had hij in de verste verte niet zien aankomen.

“Tijdens de lockdown is mijn omzet geslonken tot slechts 5 procent van mijn originele verkoop. Mensen kochten wel meer online, maar niet noodzakelijke producten zoals munten. De angst en het gebrek aan vooruitzichten die er toen waren, hebben de mensen tijdelijk doen stoppen met verzamelen. Sinds juni werd dat opnieuw wat beter en in september zijn we weer volop vertrokken. Maar ik ervaar een dubbel impact door corona, aangezien er door de lockdown in drie maanden tijd amper nieuwe munten zijn uitgebracht. Daardoor waren er geen nieuwe producten die ik mijn klanten kon aanbieden. Dan kwam de zomer, traditioneel ook zeer rustig. Nu moeten in drie maanden tijd alle munten komen die normaal in acht maanden worden uitgebracht.”

Vertraagde bedeling

“Die aankopen gebeuren normaal gezien rechtstreeks via de Nationale Banken. Door de vele landen die rood zijn gekleurd, lukt dit nu nog amper. Een alternatieve manier zijn de grote muntbeurzen zoals bijvoorbeeld in Berlijn, maar ook dat is geen optie meer, aangezien ze zijn afgelast. Het is sinds maart echt voor elke nieuwe munt zoeken en puzzelen geweest hoe ik die hier kon krijgen.”

Het gebrek aan vooruitzicht heeft mensen tijdelijk doen stoppen met verzamelen

“Bovendien was het niet evident – eens ik ze had gevonden – om mijn munten tijdig op hun bestemming te krijgen. Sommige pakjes en zendingen waren tot 3 weken onderweg. Het gevolg is dan ook dat klanten hun vertrouwen verloren, ook al ligt de oorzaak niet bij mij. Ik had hen nochtans van in het begin goed geïnformeerd dat besmetting via pakjes niet kon, maar dat ze wel de nodige afstand dienden te bewaren van de koeriers. Op vlak van besmetting denk ik dus niet dat mijn klanten bang zijn, wel hebben ze last van die langere leveringstijden. Daarnaast stellen ze meer vragen in vergelijking met vroeger, waardoor ik meer tijd moet spenderen om deze te beantwoorden.”

“Zoals je hoort was het aanpassen met corona en dat nadat ik nog maar net aan het recupereren was van de vorige tegenslag. Zo heb ik in 2018-2019 veel miserie gehad met verloren zendingen via bpost. Daar heb ik zeker voor duizenden euro’s aan verloren. Ontevreden klanten trachtte ik telkens nog te behelpen met een extra zending, maar aangezien het vaak over munten gaat die na een aantal maanden uitverkocht zijn, heeft dat een grote impact gehad op de zaak. Sinds ik met DPD werk, gaat alles gelukkig een pak beter.”

Uitbreiding

“Ik bleef echter niet bij de pakken zitten en heb mij begin 2020 gewaagd aan een overname. In februari ben ik bovendien een project gestart voor een nieuwe website. Door corona staat de integratie van de overname absoluut nog niet zo ver als ze zou moeten zijn. Daarenboven heeft mijn webshopbouwer ook grote problemen ondervonden door corona, waardoor de nieuwe shop maanden later klaar was dan voorzien. Zo werd de oplevering die gepland was voor 1 april, uitgesteld naar

1 oktober. Mijn uitbreidingsplannen waren allemaal vóór corona gemaakt en de resultaten van beide investeringen vallen op dit moment tegen. Ik laat het hoofd echter niet hangen en blijf strijden voor mijn passie en zaak!”

(GDW)

Info: mathieu@euronotes.be – www.euronotes.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier