Al ruim 35 jaar schiet de MUG-Heli tussen zonsopgang- en ondergang in heel West-Vlaanderen en een deel van Oost-Vlaanderen en Zeeland mensen in nood ter hulp. De medische helikopter rukt jaarlijks tot 600 keer uit. Maar het Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening (IMDH) zit momenteel met de handen in het haar. De MUG-Heli, de enige helikopter die in Vlaanderen erkend i...

Al ruim 35 jaar schiet de MUG-Heli tussen zonsopgang- en ondergang in heel West-Vlaanderen en een deel van Oost-Vlaanderen en Zeeland mensen in nood ter hulp. De medische helikopter rukt jaarlijks tot 600 keer uit. Maar het Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening (IMDH) zit momenteel met de handen in het haar. De MUG-Heli, de enige helikopter die in Vlaanderen erkend is binnen het 100-systeem, staat met motorproblemen aan de grond. Zeezand"De compressor van de motor is defect", klinkt het bij Heli Service Belgium, dat de MUG-Heli verhuurt aan IMDH. "De boosdoener is simpel : zeezand. Dat wordt bij het landen en stijgen binnengezogen en slijt de compressor volledig uit. Het wordt als het ware gezandstraald. Normaal gaat een compressor - die al snel 40.000 euro kost - 3.000 vlieguren mee, bij de MUG-Heli was dit nu slechts 500 uren..."Vervangstukken in het vliegverkeer zijn zeer moeilijk te vinden en peperduur. "Pas begin volgende week zullen we zicht hebben waar en wanneer we een andere compressor kunnen vinden. Meteen zijn we ook aan het kijken om zandfilters, die de houdbaarheid van de compressors verlengen, te installeren. Dat kost al snel 30.000 euro per filter, maar gelet op de prijs van een compressor lijkt ons dat wel een goeie investering."Geen alternatiefHet gebeurt wel meer dat de MUG-Heli, een tweemotorig toestel uit 1989 met zijn vaste basis bij het AZ Sint-Jan in Brugge, even aan de grond staat voor onderhoud of reparatie. Vergelijk het met een auto, die ook eens naar de garage moet. Normaal kan IMDH dan beschikken over een vervangtoestel, maar ook die is momenteel onbeschikbaar. "Vorige week werd hij gebruikt tijdens de wielerwedstrijd Eneco Tour, nu is hij binnen voor een onderhoud aan de motor. Helaas valt alles nu samen..." Een alternatief is er niet, waardoor alle spoedhulp op dit moment enkel over de weg kan.(Olivier Neese/Tom Brinckman)