Motena zet gastvrijheid centraal in de werking

De medewerkers van Motena die mee zorgen voor de nieuwe huisstijl in de vier woonzorgcentra. We zien boven vlnr. voorzitter Bart Wenes, Veronique Bostyn, Nele Mesure, Ilse Claeys, Jos Coppé, Veroniek Ingels en directeur Zorg Laurent Hostekint. Onder zien we de vier woonzorgcentra-directeurs Paul Callewaert, Ann Catteeuw, Philippe Schollaert en Marian Claeys. (foto Stefaan Beel) © STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Redactie KW

Zorgorganisatie Motena werkte de afgelopen jaren hard om in de werking van haar vier woon-zorgcentra nog meer rekening te houden met de emoties van de bewoner die gepaard gaan met een verhuizing. Het resultaat is een nieuwe, nog mensgerichtere werking die al start ver voor de verhuisdatum.

De vier woon-zorgcentra van Motena Sint Henricus, Ter Berken, De Waterdam en De Zilverberg schrijven samen een nieuw hoofdstuk.

“Het belang om in contact te kunnen blijven met familie en vrienden is groot”, zegt directrice Marian Claeys van WZC De Waterdam. “Mensen al bijstaan nog voor ze bewoner zijn van een woon-zorgcentrum, is dan ook noodzakelijk om hun nieuwe woning ook als een nieuwe thuis te zien.”

Concreet zetten de vier woon-zorgcentra een programma op om gastvrijheid in alle betekenissen centraal te zetten in de werking.

W van Welkom

“Door meer dan ooit de bewoner centraal te zetten, hebben we elk element van de overstap naar het wonen in onze woon-zorgcentra in kaart gebracht en gekeken hoe we beter konden doen: van woordkeus over inrichting tot nieuwe dienstverlening”, aldus directeur Paul Callebert van WZC Sint Henricus.

De ‘w’ van woon-zorgcentra maakt dan ook plaats voor de ‘w’ van welkom. “Dat is immers de grote ambitie”, vervolgt Ann Catteeuw van WZC Ter Berken. “Dat iedereen zich welkom voelt in onze woon-zorgcentra. Een van de nieuwe diensten is de mogelijkheid om hulp te krijgen bij het verhuizen naar een van de woon-zorgcentra.”

“De praktische beslommeringen bij een verhuizing zijn niet te onderschatten”, neemt directeur Philippe Schollaert van WZC De Zilverberg over. “Het inpakken, vervoeren en uitpakken van de nodige spullen maken de overstap een stuk stressvoller dan nodig voor de bewoner, maar ook voor de familie. Om die reden bieden we de mogelijkheid om de verhuizing door ons te laten doen. Hiervoor werken we samen met onze thuiszorgdienst Kotee. De spullen worden ook meteen tot in de nieuwe woonst gebracht.”

Ondersteuning

“Laat een nieuwe bewoner graag aan vrienden, familie en buren weten dat hij of zij bij ons komt wonen? Geen probleem. Wij zorgen voor een handig kaartje om aan de omgeving te bezorgen waarop ze alle info over de nieuwe thuis kunnen terugvinden.”

“De verhuisservice is slechts één voorbeeld van het nieuwe aanbod. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om psychologische ondersteuning te krijgen voor wie dat wenst. Het spreekt voor zich dat onze bewoners zich 100 procent welkom moeten voelen in onze woon-zorgcentra. Maar dat geldt uiteraard ook voor hun omgeving. Door in te zetten op buurtwerking en faciliteiten voor jong en oud zorgen we dat iedereen zich welkom voelt”, besluit voorzitter Bart Wenes. (PS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier