In de garage van Gino Vanthourout (60) uit Heule staan er twee. De Honda VFR 1200 F kocht hij in 2012. "Dat was de eerste motor die iets meer van een toermodel heeft. Daarvoor was ik sportievere types gewend." Maar het pittige bleef er inzitten en dus investeerde Gino in een Kawasaki Z1000 SX. "Die is veel lichter, dit jaar zijn we er voor het eerst mee op reis geweest en het is ons goed bevallen. Het was een plezier om ermee in de haarspeldbochten te rijden." Gino spreekt in het meervoud want 'we' dat zijn Gino en zijn vrouw Gina Despriet. Zij rijdt altijd mee achterop. "Gina heeft zelf nog gereden maar het beviel haar niet, motorrijden ...

In de garage van Gino Vanthourout (60) uit Heule staan er twee. De Honda VFR 1200 F kocht hij in 2012. "Dat was de eerste motor die iets meer van een toermodel heeft. Daarvoor was ik sportievere types gewend." Maar het pittige bleef er inzitten en dus investeerde Gino in een Kawasaki Z1000 SX. "Die is veel lichter, dit jaar zijn we er voor het eerst mee op reis geweest en het is ons goed bevallen. Het was een plezier om ermee in de haarspeldbochten te rijden." Gino spreekt in het meervoud want 'we' dat zijn Gino en zijn vrouw Gina Despriet. Zij rijdt altijd mee achterop. "Gina heeft zelf nog gereden maar het beviel haar niet, motorrijden is niet voor iedereen."Gino is duidelijk. "Het Vlastreffen is een traditie en het gaat ons vooral om de sfeer." Maar het steekt ook een beetje. "Want het betekent ook dat het einde van het motorseizoen eraan komt." Gino en zijn kompanen vertrekken meestal rond een uur of elf. "Want wij rijden graag door zonder te veel stops. Terwijl genieten we van de sfeer onderweg. Overal waar je komt, op elke hoek, aan elk café, zie je motors staan waarvan de bestuurders even een pauze nemen." Niet in elke buurt vinden de bewoners het fijn om de hele dag ronkende motoren te horen voorbijkomen. "Maar die stoerdoenerij is erg verminderd", vindt Gino.Gino heeft veel ervaring met verschillende motorevenementen. "In groep rijden is best wel gevaarlijk. Wij vertrekken vrij laat zodat we niet in de drukte zitten. Aan het Vlastreffen nemen ook veel onervaren rijders deel die voor de gelegenheid een motor huren. Je mag in geen geval risico's nemen bij het inhalen." Elk weekend trekken Gino en Gina er met een aantal andere koppels op uit. "Dat is steevast ons plan, wij zijn echte liefhebbers. Voor andere verplaatsingen gebruik ik de motor niet." Zijn allereerste exemplaar was een Suzuki GT 750. De bruggepensioneerde Barco-medewerker rijdt al 40 jaar met de motor. "Dit jaar zijn we drie keer op reis geweest, laatst reden we naar de Côte d'Azur, maar natuurlijk niet via de snelweg. Er stond bij thuiskomst vierduizend kilometer op de teller." Op het to-dolijstje van Gino en Gina prijkt ook Noorwegen. "Het liefste rijd ik in de bergen, tussen de wolken, je komt er niemand tegen. De eerste keer dat ik in de verte de toppen van de Alpen zag opduiken, zalig."Het enorme aantal motorrijders van weleer komt evenwel niet meer opdagen voor het Vlastreffen. Vorig jaar lokte het evenement nog een mooie tweeduizend deelnemers. "Motards zijn nu vooral van mijn generatie", zegt Gino. "Ik merk dat als ik rond me kijk. Het is niet iets waar jonge mensen mee bezig zijn. Het kost veel geld en het rijbewijs is duur. Wie op latere leeftijd nog begint, heeft het niet altijd gemakkelijk. Wij zijn mee geëvolueerd met de tijd, met het verkeer, met de inrichting van de straten en de dorpen. Want het is gevaarlijk op de weg. Als motorrijder ben je heel kwetsbaar en je moet fysiek in orde zijn en zeer aandachtig zijn." Gino neemt tot slot nog even de tijd om terug te blikken op bevriende motards die het leven lieten. "We mogen daar niet té lang bij stilstaan maar het maakt wel duidelijk dat we moeten profiteren zolang het kan."(Jasmien Aernout)