Moet felbevochten hoekgebouw plaats ruimen voor hypermodern appartement met autolift?

Vooral het dak van het pand is in erg slechte staat. © AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Er werd opnieuw een aanvraag tot sloopvergunning ingediend voor het historisch gebouw op de hoek van de Belfasstraat en de Kasteelkaai in Kortrijk. Uit onderzoek zou blijken dat het helemaal geen historische waarde heeft. Opvallend, want in 2015 trok het stadsbestuur nog naar de rechtbank om de sloop van het gebouw te verhinderen, met succes. Al gaat het deze keer wel om een heel apart appartementsblok, het zou namelijk voorzien zijn van een autolift, waarbij je letterlijk tot aan je voordeur kan rijden.

Het was Groen Kortrijk die gisteren de kat de bel aanbond op sociale media. “In Kortrijk willen ze een mooi hoekpand vervangen door een appartementsblok waar je je auto tot zes verdiepingen hoog voor de deur van je appartement kan parkeren. Wat kies jij? Erfgoed of goed gek?”, klonk het. Vooral gemeenteraadslid Cathy Mathieu maakt zich goed kwaad over de plannen. Het gaat om een gebouw met zicht op de Leie, die zijn sowieso felbegeerd.

Gered van de sloophamer

De discussie over het gebouw loopt al een tijd. In november 2015 weigerde het stadsbestuur een vergunning toe te kennen voor de sloop van het bestaande gebouw en de bouw van een nieuw appartementsgebouw. “We namen die beslissing omdat het pand opgenomen is in de inventaris van het bouwkundig erfgoed en het ontwerp niet voldeed aan de architecturale kwaliteit die op deze beeldbepalende locatie mag worden verwacht”, liet schepen van Wonen en Bouwen Wout Maddens (Team Burgemeester) indertijd weten.

De ontwikkelaar van de site betwistte die beslissing bij de provincie West-Vlaanderen, die laatste ging in tegen de beslissing van de stad, maar werd terug geroepen door de Raad voor Vergunningsbetwistingen. In maart 2017 haalde de stad haar slag thuis en werd het gebouw definitief gered van de sloophamer. Sindsdien staat het te verkommeren, tot nu dus, want er ligt een nieuw voorstel op tafel. Het gaat om het vierde voorstel sinds 2014, de drie vorige voorstellen werden allemaal ingetrokken of afgewezen door de stad. Al was dat de laatste keer wel op basis van een technisch detail. De geplande garagepoorten waren enkele centimeters te breed.

Geen historische waarde

Het is architectenbureau Adins- Van Looveren uit Gent dat al sinds 2014 hoopt een nieuw gebouw neer te zetten aan de Kasteelkaai. “We hebben de afgelopen drie jaar overlegd met Stad Kortrijk en zijn ervan overtuigd dat we tot een goed en breed gedragen project gekomen zijn”, vertelt Tom Adins, zelf ook Kortrijkzaan. “Er komen zes verdiepingen met op elke etage een woning. Op het gelijkvloers voorzien we plaats voor een handelsruimte. Het ontwerp is gebaseerd op pakhuizen die omgebouwd worden tot lofts, iets dat je vaak ziet in grote steden.” Op het ontwerp valt vooral de grote autolift op, als die er komt zal die uniek zijn in Kortrijk. “Al moet je dat wel relativeren. Het is eigenlijk een goederenlift. Je kan er even goed je fiets of moto mee naar boven brengen, of ze gebruiken om te verhuizen.” Aankomen doe je bovendien niet in je woonkamer, wel in wat Tom een tuinkamer noemt. “Die kamer wordt niet verwarmd en kan je gebruiken als garage, maar even goed als speelkamer, hobbykamer of binnentuin.”

De doorsnede van het eventuele nieuwe gebouw.
De doorsnede van het eventuele nieuwe gebouw.© Architectenbureau Adins- Van Looveren

Volgens Tom heeft het hoekpand helemaal geen historische waarde. “En dat kan ik met zekerheid zeggen omdat wij een expert hebben aangesteld die een rapport van honderden bladzijden geschreven heeft. Daaruit blijkt dat het gebouw nog geen 100 jaar oud is en zo fake als wat. Het werd niet ontworpen door een bekende architect. In de jaren ’20 van de vorige eeuw is er gewoon een aannemer geweest die een paar mooie gebouwen heeft gezien en die heeft dat nagebouwd. Bovendien vonden er in de jaren ’50 renovaties plaats die ook de binnenkant helemaal verprutsten. De historische waarde is dus nihil.”

“Maar wij zijn geen slooparchitecten!“, benadrukt Tom. “Laatst restaureerden we nog een prachtig pand in de Rijselsestraat. “Maar dit pand is in zo’n slechte staat dat renoveren een fortuin zou kosten. En alleen de gevel behouden? Daar zouden ze ons over 100 jaar nog mee uitlachen.

Bezwaren

Er werden ondertussen (voor zover geweten) drie bezwaarbrieven ingediend. Een daarvan komt van Cathy Mathieu. “Het pand staat vermeld op de inventaris van het bouwkundig erfgoed”, klinkt het daar. “Bovendien vormt het pand een eenheid met de aanpalende woningen.” De bewoners van het aanpalende appartementsgebouw dienden ook een brief in, zij vrezen voor het lawaai van de goederenlift. “Maar daar kunnen we garanties over geven”, besluit de architect.

Met dit beeld tracht Groen Kortrijk Facebookgebruikers te overtuigen dat het pand niet gesloopt mag worden.
Met dit beeld tracht Groen Kortrijk Facebookgebruikers te overtuigen dat het pand niet gesloopt mag worden.© AN

Schepen Wout Maddens wil voorlopig geen commentaar kwijt, hij wacht de beslissing van het schepencollege af. Die zal nog minstens een tweetal weken op zich laten wachten.

(Annelies Nollet)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier