Mobiplan Varsenare vraagt vooral goede communicatie

Ook de burgerbeweging Leefbaar Varsenare ziet graten in het mobiplan Varsenare. © (Foto Davy Coghe)
Redactie KW

Ondanks de slechte start door gebrekkige communicatie kreeg het mobiliteitsplan van Varsenare toch goede punten, zowel van de oppositie als van betrokken wijkbewoners. Leefbaar Varsenare ziet heel wat van z’n ideeën in de voorgestelde scenario’s en juicht vooral de participatie toe.

Marleen Vanden Broucke (N-VA) vond het niet kunnen dat ze deze digitale infoavond vernam via de bewonerswerking Leefbaar Varsenare én niet via het gemeentebestuur. “Het werd ook niet aangekondigd op gemeentelijke infokanalen zoals de website of Info Jabbeke”, stelt Marleen Vanden Broucke. “Op gebied van communicatie, nochtans een belangrijk item in het beleidsprogramma, is er nog veel werk aan de winkel.” Het doorvoeren van zone 30 in de hele dorpskern en voorrang geven aan de zwakke weggebruiker vormen de leidraad van het plan, voor welk scenario er nu ook gekozen wordt.

STOP

Wim Vandenberghe, voorzitter van de verkeerscommissie, is vol lof over het studiewerk. “De sterkte van de studie zit er hem in dat het door Vectris op een volledig neutrale manier is bekeken. Er zijn twee mogelijke situaties uitgewerkt waaruit kan gekozen of gecombineerd worden. Het is een totaalbeeld van Varsenare, waarbij men het STOP-principe als basis neemt (Stappers, Trappers, Openbaar vervoer, Privé-voertuig) met duidelijk oog voor de stapper en de trapper. Ook de verbinding om met de fiets in Brugge te komen vanuit Varsenare – zelfs Jabbeke – was zeker een belangrijk aspect”, meent Wim Vandenberghe.

Het plan heeft duidelijk oog voor de stapper en de trapper

Ook Leefbaar Varsenare is verheugd. “We zien heel wat van onze basisideeën van onze portfolio terug in deze studie, maar zo’n studiebureau gaat in bepaalde acties zelfs nog verder. Eigenlijk zijn er twee scenario’s. Het eerste bekijkt Varsenare als één ‘kamer’, het andere beschouwt het dorp als twee kamers waardoor er zelfs een knip in de Dorpsstraat zou komen. Beide zijn te verdedigen. Maar het doorvoeren van zone 30 over de hele bebouwde kom én het consequent toepassen van het STOP-principe, het verhinderen van sluipverkeer, … zijn goede maatregelen. Even belangrijk als de verkeerstechnische maatregelen is voor Leefbaar Varsenare de manier van werken, waarbij participatie belangrijk is. Het is op z’n minst super dat de gemeente haar eerste – schuchtere – pasjes zet op vlak van participatie en transparantie. Belangrijk wel dat deze start ook een goed vervolg kent, en dat de inwoners ook verder betrokken worden via info-avonden, debat en betrokkenheid”, hoopt Servaas Sierens.

Ook Peter-Jan Hallemeersch (Groen) springt op de kar. “Ik denk dat er goed geluisterd is. Voor mij persoonlijk een van de beste plannen die ik al heb gezien en wat het bestuur heeft verwezenlijkt. Het is nog maar een basisplan, maar toch. Je ziet er het professionalisme duidelijk in. Die oefening mag ook eens voor het centrum van Jabbeke gedaan worden.”

Schoolomgeving

Uit de studie bleek ook dat de schoolomgeving een van de pijnpunten is en blijft. Hiervoor heeft Vectris drie studies uitgewerkt die al gebaseerd zijn op de nieuwe parking aan het SPC. “Vanuit de commissie verkeer is er als advies meegegeven om een proefopstelling uit te werken om te zien welke van de drie studies rond de school het best zijn. Het doel is tegen september hier een eerste uitwerking over te hebben”, besluit Wim Vandenberghe. (PA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier