Minister van de Noordzee Vincent Van Quickenborne aanwezig op vissershulde in Nieuwpoort

© gf
© gf
Paul Bruneel

Maandagmorgen vond traditioneel de vissershulde plaats in de omgeving van de stedelijke vismijn en aan het monument der ere van de op zee omgekomen vissers. De vissershulde is een gebeurtenis waar in normale omstandigheden heel wat volk op afkomt, maar door de coronamaatregelen werd dit jaar voorzien in een kleinschalig gebeuren.

Schepen Kris Vandecasteele benadrukte dat niettegenstaande de coronapandemie, de stad Nieuwpoort toch een gepaste hulde wilde brengen en te voorzien in een moment van bezinning en ontroering. Na de zegening van de boten door EH Devloo werd in stoet naar het vissersmonument getrokken waar na een toespraak van burgemeester Geert Vanden Broucke, bloemen werden neergelegd in naam van onder meer minister Hilde Crevits, minister Van Quickenborne, het stadsbestuur, diverse instanties en groeperingen en families van de omgekomen vissers.

Risicoberoep

Burgemeester Vanden Broucke had het in zijn korte rede over het harde vissersberoep dat een risicoberoep is en zei dat Nieuwpoort nog altijd een vissersstad is met heel veel vissersfamilies. “Wij geloven in de toekomst van de Nieuwpoortse visserij die een belangrijke economische en toeristische waarde heeft voor onze stad” liet de burgemeester weten.

Na de Vlaamse Leeuw, was ook de Brabanconne te horen. De Belgische visserij, goed voor 62 vaartuigen en een 500-tal bemanningsleden, is een risicovolle sector. De voorbije jaren werd het verlies van 7 vissers en 3 vaartuigen opgetekend. Het gaat om de Z.19 Sonja (augustus 2018, 2 overledenen), de Assanat (december 2016, 1 overledene) en de Morgenster (januari 2015, 4 overledenen).

Veiligheid

Het verhogen van de veiligheid voor de vissers blijft een prioriteit voor minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne. “Sinds 1 oktober 2020 is er een nieuw Koninklijk Besluit van kracht waarin concrete maatregelen zijn opgenomen om de veiligheid van de visserij te verhogen. Zo werden nieuwe voorschriften opgesteld die kapseizen moet voorkomen en betere bescherming biedt wanneer het toch gebeurt. Voortaan moet een vissersboot aan beide zijden uitgerust worden met noodbakens en beschikken over automatischereddingsvlotten. Verder moet een 10-jaarlijkse hellingsproef de stabiliteit van het schip garanderen. Elk schip moet ook uitgerust worden met een brugwachtalarmsysteem en een automatisch identificatiesysteem (AIS).”

 © gf
© gf

“Verder wordt er geïnvesteerd in een periodieke opleiding voor de bemanning, onder meer met simulatoren. Voor de aankoop van de extra uitrusting konden de reders beroep doen op federale, Vlaamse en Europese subsidies. De implementatie van de extra veiligheidsmaatregelen zit op kruissnelheid. Intussen is al meer dan de helft van de Belgische vloot met het nieuw voorgeschreven veiligheidsmateriaal uitgerust. De rest volgt binnenkort.”

“Verder wordt er ook werk gemaakt van de integratie van de hengelvissers in de Belgische vloot. Vandaag varen veel hengelvissers in Belgische wateren nog onder Nederlandse vlag. Dit vlootsegment, dat bestaat uit meer dan 25 vaartuigen, willen we nu onder Belgische vlag brengen. De sector was hiervoor al langer vragende partij. Door deze vaartuigen onder Belgische vlag te brengen, zorgen we er ook voor dat ook deze vissers moeten voldoen aan de strenge Belgische veiligheidsnormen en ook effectief gecontroleerd worden.”

“Bovendien is deze integratie, waarvoor samengewerkt wordt met de Vlaamse overheid, ook voor Nieuwpoort en de vismijn een goede zaak” aldus de minister. De vissershulde kon worden gevolgd via youtube en facebook.

(PBM/foto IV)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.