Minister Crevits opent de Zomer van de Korte Keten

Een wedstrijdje mooiste ijscoupe maken met van links naar rechts de gedeputeerden Jean de Bethune en Bart Naeyaert en Vlaams minister Hilde Crevits. © JS
Johan Sabbe

Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits heeft op het landbouwbedrijf ‘t Moereveld in Torhout, dat onder meer een populaire ijsmakerij bevat, het startschot gegeven van de Zomer van de Korte Keten. Tot eind september hebben er in Vlaanderen tientallen activiteiten plaats waarbij de lokale boer en zijn producten in de kijker worden gezet.

Tijdens de zonnige openingsplechtigheid op IJsboerderij ‘t Moereveld ging de minister, die in Torhout woont, een wedstrijdje aan met gedeputeerde Bart Naeyaert, ook een Torhoutenaar, en gedeputeerde Jean de Bethune uit Marke. Ze daagden elkaar uit om de mooiste ijscoupe te maken. De vrouwenhanden bleken daar duidelijk het vaardigst in: de zo objectief mogelijke jury riep Hilde Crevits tot winnaar uit.

Momentum aangrijpen om trend te bestendigen

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat de Vlaming de lokale landbouwproducten herontdekte. Ruim acht op de tien boeren die aan rechtstreekse verkoop doen, zagen hun klantenaantal stijgen. Minister Crevits wil de komende maanden nieuwe initiatieven nemen om van die positieve trend een duurzame evolutie te maken.

“Nooit eerder trokken zoveel Vlamingen naar de boer om de hoek voor hun inkopen”, zegt ze. “Uit een bevraging van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) blijkt bijna zeven op de tien producenten een hogere omzet te draaien en heel wat nieuwe klanten aangetrokken te hebben. Bij het begin van de coronacrisis steeg de omzet in de korte keten met bijna 30 %. Ook nadien bleef het aantal bezoekers stijgen.”

“We willen dit momentum aangrijpen om de trend te bestendigen. Onder de werktitel Lekker Vlaams willen we het belang van een breed lokaal aanbod van land- en tuinbouwproducten onderstrepen en het Vlaamse chauvinisme van onze consumenten een boost te geven. De boeren die zich op de rechtstreekse verkoop willen richten, zullen geholpen worden met de ontwikkeling van doordachte businessmodellen. Logistieke struikelblokken worden zoveel mogelijk aangepakt en weggewerkt.”

Grootste omzet in groenten en fruit

Een Week van de Korte Keten met drukbezochte activiteiten en evenementen zit er dit jaar niet in vanwege Covid-19. En dus wordt dan maar de Zomer van de Korte Keten gelanceerd. Tot eind september zal in Vlaanderen de lokale boer en zijn of haar producten in de kijker geplaatst worden. Er volgen smulfietstochten, rondleidingen bij wijnboeren, workshops, degustaties en noem maar op.

Cijfers voor 2020 zijn er nog niet, maar in 2019 bedroeg de omzet van de rechtstreekse verkoop op de hoeve en de boerenmarkt 70 miljoen euro. Eén op de vijf Vlamingen kocht geregeld op een landbouwbedrijf of een markt en deed dat gemiddeld negen keer per jaar. De grootste omzet viel te noteren in groenten en fruit (35%), gevolgd door vlees (22%), aardappelen (14%), zuivel (11%) en bloemen en planten (6%). De Korte Keten bestaat in vele vormen. De bekendste voorbeelden zijn de hoevewinkels en boerenmarkten, maar evenmin te vergeten zijn de hoeve-automaten, de Buurderijen, de groenteabonnementen en de zelfpluktuinen.

“De land- en tuinbouwsector heeft tijdens de crisis een enorme weerbaarheid en creativiteit getoond”, aldus nog Hilde Crevits, terwijl ze het heerlijke ijs van ‘t Moereveld degusteert. “Velen hebben de voordelen van het kopen van lokale, kraakverse en lekkere producten ontdekt. Net zoals de Fransen hun produits du terroir hebben, moet er in Vlaanderen een soortgelijk chauvinisme ontstaan inzake onze lekkere Vlaamse producten. Recht van ‘t veld!”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier