Dat er iets moest gebeuren na de rellen op de stranden van Blankenberge en Knokke-Heist, daar was zowat iedereen het over eens. Zeker dit weekend, traditioneel één van de drukste aan de kust. Dinsdag werd de knoop doorgehakt: de zeven mooiweertreinen die dit weekend gepland stonden, gaan op de schop en de andere treinen richting kust mogen maar voor 80 procent vol zitten. De NMBS mag per dag 10.000 mensen afzetten in Oostende, 6.000 in Blankenberge, 4.000 in Zeebrugge en telkens 2.000 in Knokke en De Panne. Bovendien wordt het stop&go-principe gehanteerd: als de trein voor 80 procent vol is, mag niemand meer opstappen. Ook als die maximumcapaciteit in pakweg Gent al bereikt is.
...

Dat er iets moest gebeuren na de rellen op de stranden van Blankenberge en Knokke-Heist, daar was zowat iedereen het over eens. Zeker dit weekend, traditioneel één van de drukste aan de kust. Dinsdag werd de knoop doorgehakt: de zeven mooiweertreinen die dit weekend gepland stonden, gaan op de schop en de andere treinen richting kust mogen maar voor 80 procent vol zitten. De NMBS mag per dag 10.000 mensen afzetten in Oostende, 6.000 in Blankenberge, 4.000 in Zeebrugge en telkens 2.000 in Knokke en De Panne. Bovendien wordt het stop&go-principe gehanteerd: als de trein voor 80 procent vol is, mag niemand meer opstappen. Ook als die maximumcapaciteit in pakweg Gent al bereikt is.Wie vanuit West-Vlaanderen naar de kust wil, heeft dus minder kans op een plek dan wie in Antwerpen op de trein stapt. Reizigersvereniging TreinTramBus noemt de regeling een miskleun. "Men heeft een probleem opgelost door er tien problemen bij te creëren", zegt voorzitter Stefan Stynen. "Je zal als Bruggeling maar naar Oostende willen reizen dit weekend. Die treinen zullen allemaal al vol zitten eens ze Brussel of Antwerpen gepasseerd zijn. Bovendien zijn het niet alleen dagjestoeristen die op die treinen zitten. Er zijn ook mensen in West-Vlaanderen die deze treinen gebruiken voor hun woon-werkverkeer. Wat moeten zij doen? En wat als de treinen richting binnenland 's avonds stampvol zitten? Moeten die dagjestoeristen dan allemaal wachten tot de volgende ochtend? Dit is waanzin", klinkt het onverbloemd.Bij de NMBS erkennen ze dat de West-Vlaamse treinreizigers met deze regeling wellicht niet gelukkig zullen zijn. "Wie laatst moet opstappen, heeft inderdaad meer kans om er niet meer op te geraken", geeft woordvoerder Bart Crols toe. Concreet gaat het om de IC-treinen Eupen-Oostende, Antwerpen-Oostende, Genk-Blankenberge, Brussel Airport-Oostende en Landen-De Panne. De eerste drie rijden via Gent en Brugge naar de kust, de laatste twee passeren via Lichtervelde. TreinTramBus vreest dan ook chaotische toestanden in de stations van Brugge en Lichtervelde. "Reizigers die in Lichtervelde moeten overstappen op de trein naar De Panne, zullen geconfronteerd worden met het feit dat die trein bomvol zal zitten. En die van een uur later waarschijnlijk ook. Waar moeten die mensen heen? Hetzelfde verhaal in Brugge, waar veel lijnen samen komen", klinkt het. In Brugge is waarnemend burgemeester Mathijs Goderis (sp.a) er gerust in. "We denken niet dat het station zal vollopen en als dat toch gebeurt, dan hebben we extra politiemensen klaar. Zij zullen ervoor zorgen dat de reizigers niet op het perron kunnen samentroepen en iedereen verzamelen in de middengang", klinkt het. In Lichtervelde waren ze minder voorbereid op de beslissing. "Dit is een grote verrassing", zegt burgemeester Ria Beeusaert-Pattyn (CD&V). "We zijn volop aan het overleggen hoe we dat moeten aanpakken. Als er zo'n mensenmassa op ons afkomt én de hittegolf is nog altijd bezig, dan moeten we ons daar terdege op voorbereiden", klinkt het. De lokale politie zegt alvast over te weinig manschappen te beschikken. "Onze capaciteit is beperkt", zegt commissaris Filip Feraux. "Er zijn mensen met vakantie en we geven ook mensen in steun aan de politiezones aan de kust, in ons geval Oostende. Misschien moeten we die dan maar terugroepen nu", klinkt het.Niet alleen West-Vlaamse strandgangers dreigen dus de pineut te worden, ook zij die de trein gebruiken voor woon-werkverkeer komen mogelijk in de problemen. "De vraag stelt zich inderdaad hoe onze vastwerknemers en jobstudenten hier zullen geraken", zegt voorzitter Bart Boelens van Horeca Middenkust. Hij baat in Oostende een hotel en een strandbar uit. "Ik ben voorstander van de beslissing - toestanden zoals vorig weekend moeten we absoluut vermijden - maar misschien moet er nog een systeem komen waarbij mensen toch nog op de trein mogen als ze kunnen bewijzen dat ze echt wel een 'essentiële treinverplaatsing' maken. Ik geef mijn werknemers alvast de raad om een uurtje vroeger te komen."Bij de NMBS klinkt het dat er nog een marge zit op die tachtig procent. "Het zal aan de politie zijn om te controleren wie een geldige reden heeft en toch nog op de trein mag", klinkt het. "Dat is om problemen vragen", reageert Stefan Stynen van TreinTramBus. "Beeld het u eens in: er staat daar een massa volk die niet op de trein mag en dan laat de politie één of twee mensen toch op de trein. Dat wordt chaos. Bovendien: moet de trein ondertussen wachten terwijl de politie het motief checkt van iedereen die beweert een 'essentiële verplaatsing' te maken? Dat is niet werkbaar. Onze stations zijn ook niet gemaakt voor dit soort filterblokkades. Het openbaar vervoer in ons land is een systeem van vrijheid. Het is er voor iedereen en niet alleen voor wie eerst opstapt. Deze regeling ondermijnt dat hele principe." "Dit was geen gemakkelijke discussie en dus ook geen gemakkelijke beslissing", zucht Mathijs Goderis. "Maar na de feiten van vorig weekend moest er ingegrepen worden. Voor de mensen uit onze provincie is de situatie niet ideaal, maar gelukkig zijn er nog andere manieren om naar de kust te komen", klinkt het enigszins wrang.