In totaal zijn er vijf motards betrokken bij wat ze zelf Silk Road Adventure 2019 noemen. Naast Bart Carette (54) zijn dat Vincent Den Haese (52) uit Roeselare, Frederic Opsomer (54) uit Kortemark, Jan Marchand (52) uit Antwerpen en - aan het eind - Pieter Van Den Heuvel (63) uit Torhout.
...

In totaal zijn er vijf motards betrokken bij wat ze zelf Silk Road Adventure 2019 noemen. Naast Bart Carette (54) zijn dat Vincent Den Haese (52) uit Roeselare, Frederic Opsomer (54) uit Kortemark, Jan Marchand (52) uit Antwerpen en - aan het eind - Pieter Van Den Heuvel (63) uit Torhout.De aanzet tot de hele onderneming werd gegeven door Vincent Den Haese. "Ik wou al langer met de motor naar de Zijderoute, maar in je eentje is dat niet direct een aanrader. Dus zocht ik iemand om me te vergezellen. Vorig jaar kwam ik via het internet per toeval in contact met Bart Carette. Hij zat toen met de motor in Estland en ik in IJsland. We houden beiden van verre motorreizen en ik voelde dat het tussen ons zou klikken. Bart was direct enthousiast voor mijn project en vorig jaar in september hebben we elkaar voor het eerst ontmoet. We hebben toen een ritje gemaakt naar de Opaalkust in Noord-Frankrijk. Op dat moment had ik de route voor onze motortocht naar Azië al in mijn hoofd."Bart vroeg aan Kortemarkenaar Frederic Opsomer, die oorspronkelijk uit Torhout afkomstig is, of hij zin had om mee in het avontuur te stappen. En de man die bekend is van zijn onderneming in grote videoschermen zei ja. Evenzo kreeg Vincent Den Haese positief antwoord van Jan Marchand, die hij via een motorforum had leren kennen. En dus start op zaterdag 6 april een avontuur dat - weliswaar met tussendoor een ruime onderbreking - pas eind augustus afgerond wordt.De drie motorrijders die zaterdag vanuit Roeselare op pad gaan, zijn Bart, Vincent en Frederic. Via Servië, Bulgarije, Turkije en Georgië willen ze op 19 april Jerevan bereiken, de hoofdstad van Armenië. Daar laten ze hun drie motorfietsen, alle BMW GS 1200, veilig achter bij de organisatie Dream Riders en vliegen 's anderendaags naar België terug. Want de eigenlijke Zijderoute vatten ze pas aan op 6 juli, als het volop zomert.Tegen die julidag zal Jan Marchand in zijn eentje met de motor naar Jerevan zijn gereden, van waaruit hij met de drie anderen de gewaagde trip kan ondernemen. "We rijden onder meer door het Pamir-gebergte, zowat op de grens tussen Tadzjikistan en Afghanistan", vertelt Bart Carette. "Op de Pamir Highway doen we een bergtop aan van 4.655 meter. Daar, op het dak van de wereld, is het adembenemend mooi.""We verkennen voorts de aloude stad Tabriz in Iran en arriveren uiteindelijk rond 26 juli in Almati, een stad in Kazachstan. Frederic vliegt er terug naar huis en Pieter Van Den Heuvel komt met het vliegtuig vanuit Vlaanderen om de plaats op Frederics motorfiets in te nemen. Op de terugweg doen Pieter en ik nog boeiende landen aan, zoals Roemenië en Albanië. Jan en Vincent keren daarentegen korter terug via Oekraïne en Polen. Ik zal zelf het grootste aantal kilometers onder de wielen hebben: zo'n 25000."De motorrijders, die van het merk in motorkleding Modeka een volledig nieuwe outfit hebben gekregen, slapen onderweg in eenvoudige hotelletjes of in de tent die ze mee hebben. Het wordt een zware reis die de nodige concentratie vergt, maar ze zien het helemaal zitten. Het moet de motortocht van hun leven worden."We trekken eropuit om te proeven van natuur, cultuur en vooral avontuur", besluit Vincent. "We willen kennismaken met de manier van leven van de mensen in de vele landen waar we te gast zijn. Vroeger was de Zijderoute quasi onbereikbaar, maar nu maken we onze droom waar."