Met veldhospitaal en Andrew Sisters ten oorlog tegen corona

Op de parking van Hostellerie 't Gravenhof op de achtergrond het veldhospitaal en vooraan de Andrew Sisters: v.l.n.r. Stéphanie Van Den Heuvel, Adoline Tapsoba en Leen Tanghe. © foto JS
Johan Sabbe

Sinds zaterdagvoormiddag en dit nog tot 17 uur staat er op de parking van Hostellerie ‘t Gravenhof in Torhout een veldhospitaal opgesteld om symbolisch de horeca te reanimeren. In aanwezigheid van de legendarische Andrew Sisters kwam een groep ondernemers ten oorlog trekken tegen Covid-19. Weliswaar vanuit weerbaarheid en met een positieve instelling.

De aanwezige ondernemers vertegenwoordigden de meest uiteenlopende handelszaken. Ook kunstenaars steunen het initiatief. Alles draait om de door corona getroffen sectoren, waaronder uiteraard de horecawereld. Cafés, tearooms en restaurants zijn sinds maandag verplicht om voor minstens vier weken te sluiten.

Het lukt enkel met ‘samen, creatief en positief’

Uit de luidsprekers galmde het bekende Rum and Coca-Cola van de Andrew Sisters, het trio dat tijdens de Tweede Wereldoorlog de mannen in de frontlinie een hart onder de riem stak. Het leek wel of de vermaarde zangeressen uit de doden verrezen waren op de parking van ‘t Gravenhof, al bleken het drie Torhoutse vrouwen te zijn die op de tonen van de muziek stonden te dansen: zaakvoerder Stéphanie Van Den Heuvel van ‘t Gravenhof, Leen Tanghe van de plaatselijke bank Argenta en Adeline Tapsoba van de bar Le Faso. Om hen heen soldaten, legervoertuigen, oud medisch materieel en tenten, die een heus veldhospitaal vormden. Met dank aan de vereniging 2nd War Friends en uitdagingsexpert Didier Decoster. Laatstgenoemde coördineerde het ludieke initiatief.

“Als we met een aantal sectoren ten strijde willen trekken tegen corona, dan lukt dat enkel op basis van drie woorden”, zei hij. “Samen, creatief en positief. Een week geleden reageerde de horeca begrijpelijk heel emotioneel op de sluiting, maar we moeten beseffen dat we kwetsbaar zijn als we ons laten meeslepen door pessimisme. Negatief denken geeft een vals gevoel van controle. We dienen elkaar positief te besmetten, want zo verhogen we de kans op herstel, ook in loodzware tijden. Het leger staat symbool voor enerzijds behulpzaamheid naar de bevolking toe en anderzijds vechtlust om te blijven ondernemen.”

Uitpakken met innovatieve projecten

Volgens Didier werd als locatie voor de actie niet toevallig voor de parking van Hostellerie ‘t Gravenhof gekozen. Zaakvoerder Stéphanie Van Den Heuvel wist in de voorbije maanden dapper het hoofd boven water te houden door inventief te zijn en maaltijden te serveren in houten chalets, waarin iedereen in zijn eigen bubbel van het lekkers en de gezelligheid kon genieten. Intussen is ze van start gegaan met haar pop-up Arnold: elke dag takeaway buiten in een ‘kotje’ langs de drukke Oostendestraat, vlakbij het Kasteel Wijnendale. “Een kwestie van niet bij de pakken te blijven zitten en jezelf constant her uit te vinden”, aldus Stéphanie.

De actie met het veldhospitaal wordt door een hele resem ondernemingen uit de regio gesteund, van meubelwinkels tot stoffenzaken, van maneges tot bouwondernemingen. De Torhoutse kunstenares Isabelle Van Cleven nam het woord en getuigde over het belang om mee te werken aan een positief verhaal, hoe lastig momenteel ook. “Je moet kijken naar de zon”, zei ze. “Dan valt de schaduw achter je. Samen staan we sterk. De horeca wordt zwaar beproefd, maar heeft geen keuze. De zaakvoerders moeten uitpakken met innovatieve projecten. Dat is dé manier om te overleven en corona te overstijgen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier