Met mobiele applicatie kunnen bezoekers zien hoe druk het is op toeristische plaatsen

Eén van de vele prachtige plekjes die onze provincie rijk is. (Foto Bart Heirweg) © Bart Heirweg Landscape Photography
Redactie KW

Tegelijk met de heropening van de horeca, herstart ook het toerisme in ons land. De Vlaamse toerismesector lanceert een sensibiliserings- en inspiratiecampagne om na weken in ‘ons kot’ de zomer door te brengen in eigen land. Vooral onze provincie zal dé vakantieplek bij uitstek zijn. Via een mobiele app kom je te weten welke toeristische bezienswaardigheden er in je buurt zijn, welke voorzorgsmaatregelen je moet nemen én hoe druk het er is.

Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir en het Samenwerkingsverband ‘Vlaanderen Vakantieland 2.0’ herlanceren samen het toeristisch seizoen. In samenwerking met de grootste Vlaamse steden en provincies willen ze de eigen troeven zoveel mogelijk in de verf zetten.

Cruciaal in deze heropstart is een doordacht plan rond bezoekersmanagement, klinkt het, want het spreekt voor zich dat een optimale spreiding van de bezoekers in tijd en ruimte essentieel is voor een kwalitatieve en veilige toeristische beleving. Daarom lanceert minister Demir een handig platform om Vlaanderen te ontdekken, voor zowel bezoekers als toeristische ondernemers. Vanaf 8 juni kan iedereen terecht op ‘YouFlanders’, een mobiele applicatie voor bewoners en bezoekers die Vlaanderen de komende weken en maanden willen herontdekken.

Bezienswaardigheden

“De applicatie is gratis en geeft gebruikers een overzicht van alle bezienswaardigheden en toeristische diensten in hun nabijheid of op hun bestemming. Ze vinden er alle informatie die nodig is om met een gerust gemoed op pad te gaan: welke (extra) veiligheidsmaatregelen zijn van toepassing? Waar moet ik op letten? Is het daar op dit moment druk? Wat zijn rustigere alternatieven? Voor de toeristische ondernemers voorziet de applicatie een directe toegang om de nodige informatie over hun onderneming én de drukte-indicatie zelf aan te geven”, zegt Zuhal Demir.

Vlaanderen

“We hebben jullie gemist. Dat is de boodschap die we centraal zetten tijdens onze binnenlandse campagne. De zomer van 2020 zal anders zijn, maar zal evengoed een prachtzomer worden. Vlaanderen heeft prachtige troeven waarvan we kunnen genieten, en ook onbekende parels die wachten om door een breder publiek ontdekt te worden: van Leut tot Lampernisse”, zegt Demir. Belangrijk om weten: wie boekt via de website www.vlaanderenvakantieland.be reserveert rechtstreeks bij de eigenaars en uitbaters. Op die boekingen worden geen commissies ingehouden, zodat de toerismesector in ons land maximaal ondersteund wordt.

Bij dat alles houdt de toeristische sector ook rekening met Vlamingen in kwetsbare situaties, want iedereen moet terug kunnen genieten van het recht op vakantie. Er is een éénmalige tussenkomst in het sociaal tarief om zo vakantie betaalbaar te houden en een deugddoende vakantie binnen bereik van elke Vlaming te brengen.

Daarnaast werkt de minister aan een noodfonds voor zorg- en jeugdverblijven en komt er deze zomer ook een extra subsidieoproep rond Iedereen Verdient Vakantie. “Als kind was de uitstap naar Blankenberge met de trein en het ijsje op de dijk een dure expeditie voor het 7-koppig gezin Demir. Maar het zijn herinneringen die ik voor altijd koester. Ik ben blij dat we veel mensen ook dit jaar die kans kunnen geven”, besluit Demir.

Eén van de campagnebeelden waar Brugge centraal staat. (gf)
Eén van de campagnebeelden waar Brugge centraal staat. (gf)

Ook bij de toeristische dienst van de provincie West-Vlaanderen zijn ze opgetogen met de geplande start van het seizoen. Sabien Lahaye-Battheu van Westtoer: “In de zomer van 2020 is West-Vlaanderen the place to be: de Westhoek brengt het Feniks-verhaal over de wederopbouw na WOI, terwijl het Brugse Ommeland uitpakt met unieke erfgoedplekken. De Leiestreek schuift 101 unieke Leiespots naar voor, en ook aan de Kust doen we er alles aan om alle bezoekers een unieke vakantie te bezorgen.”

Deze zomer kan je niet naast de campagnebeelden kijken. (gf)
Deze zomer kan je niet naast de campagnebeelden kijken. (gf)

Eenzelfde geluid horen we ook bij Philip Pierins van Visit Bruges: “Als corona één ding duidelijk maakte dan wel dat het virus geen grenzen kent. Ik vind het dan ook heel mooi om te zien dat we met deze campagne ook over de grenzen van onze steden en regio’s heen kunnen werken. Want ook hier staan we samen sterk.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier