Met een mondmasker op naar het Ring Shopping: “Iedereen past zich meteen aan”

Het dragen van een mondmasker in alle winkels en winkelcentra is sinds vandaag verplicht. © CLL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Sinds vandaag, zaterdag 11 juli is het dragen van een mondmasker in alle winkels en winkelcentra verplicht. Een opluchting voor de ene, een martelgang voor de andere. Maar hoe reageren klanten en bezoekers nu echt op de verplichting? Wij trokken naar Ring Shopping in Kuurne waar je kon zien dat het mondmasker ondertussen gewoon het nieuwe normaal is geworden.

Van het grootste anti-argument, het feit dat de mondmaskers nefast zouden zijn voor de omzet van heel wat handelszaken, laat Brenda Lombary (43) geen spaander heel. Als manager van het winkelcentrum houdt ze de vinger aan de pols bij alle zaken die er actief zijn. “Het gros van de winkels zit hier weer aan de normale omzet en enkelen onder hen zijn ondertussen reeds gestart met het aanwerven van extra personeel”, klinkt het.

Lees verder onder de video:

“Natuurlijk hebben we, in de nasleep van de nieuwe verplichtingen, ook onze maatregelen aangescherpt. Overal hangen affiches met de melding dat mondmaskers verplicht zijn en onze radioboodschap, die één keer per uur werd afgespeeld, klinkt nu één keer per half uur door de luidsprekers. Bizar genoeg ligt het bezoekersaantal van het centrum zelf nog steeds 15 procent lager dan normaal. Ik denk dat de funshoppers nog altijd thuisblijven. Rustig rondslenteren door de galerij is nog steeds niet aan de orde en ook de bankjes staan er nog steeds niet. Wie naar hier komt, gaat naar de winkels en blijft niet eindeloos hangen in het centrum.”

Brenda Lombary met jobstudente Freya.
Brenda Lombary met jobstudente Freya.© CLL

Extra security

Of de verplichting goed wordt opgevolgd? “Eigenlijk wel”, gaat Brenda verder. “We hebben één iemand extra ingezet bij de security en twee jobstudenten lopen het centrum op en af. Wanneer ze iemand opmerken die geen masker draagt, wordt de persoon in kwestie hierop aangesproken. Mochten die mensen er geen hebben, kunnen ze er meteen eentje kopen, aan 1 euro per stuk. De opbrengst van die verkoop gaat integraal naar het Rode Kruis. De weinige mensen die aangesproken worden blijken meestal ook mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn waardoor je natuurlijk ook moeilijk kan zeggen dat ze bewust de regels niet volgen. Ze maken geen problemen en passen zich meteen aan.”

Freya Ligneel (19) is een van de twee jobstudenten die, voorzien van een pak maskers, de winkelgalerij op en af loopt. “Veel verkopen doe ik niet echt“, lacht ze. “Ik heb een paar keer mensen aangesproken maar die hadden wel een mondmasker bij. Alleen zat die gewoon nog in hun zak. Je merkt dat iedereen zich eigenlijk schikt naar de nieuwe regels.”

Duidelijkheid

Volgens het management is er dan ook geen enkel probleem met de toepassing van de regels maar wat denken de winkeliers zelf? Sylvie Feys (44) is aan de slag als manager bij de Medi-Market en reageerde alvast positief op de verplichting. “Al was het maar vanwege de duidelijkheid”, zegt ze. “Ik begrijp dat het in kleinere winkels niet veel nut heeft maar in de grotere zaken zoals supermarkten absoluut wel. Soms niet en dan weer wel was veel te verwarrend voor de mensen. Nu is er tenminste één rechte lijn: het moet overal!”

Sylvie baat de Medi-Market uit.
Sylvie baat de Medi-Market uit.© CLL

Je kon de afgelopen weken wel merken dat de mensen nog steeds hun best deden om de regels te volgen al werd iedereen losser en losser. Niemand deed dat echt bewust maar mensen raken het allemaal wat beu dus gaan ze al eens wat dichter bij anderen gaan staan of nemen ze het niet zo nauw met de maatregelen. Vaak letten ze er zelfs niet eens op of hebben ze niet door dat ze wat fout bezig zijn, het gevolg van coronamoeheid denk ik. Met een mondmasker aan zorgen we opnieuw wat meer voor elkaar.”

“Bevolking was vragende partij”

De bezoekers van het centrum lijken er zich alvast bij hebben neergelegd dat het mondmasker er is om nog een tijdje te blijven. Twee mannen die zonder gezichtsbedekking door de deur passeren worden meteen door de veiligheidsdiensten aangesproken en naar de balie gebracht, waar ze zonder morren een maskertje kopen. Het gros van de klanten is echter zelf voorzien van een, al dan niet modieus, exemplaar.

Thomas moest het mondmasker noodgedwongen over zijn grote baard spannen.
Thomas moest het mondmasker noodgedwongen over zijn grote baard spannen.© CLL

Thomas Allegaert (30) en Wietske Dekimpe (30) zijn moeilijk te herkennen van achter hun masker, wanneer ze naar enkele juwelen in de vitrine kijken. “Of zo een masker storend is? Voor ons alvast niet”, laat het koppel weten. “Ik ga alvast niet laten om naar de winkel te trekken omdat ik een masker moet dragen. Waarom zou ik ook? Het was meer dan duidelijk dat de bevolking zelf de vragende partij was voor zo een regel, het is alleen jammer dat de overheid dit niet meteen heeft ingevoerd bij de vorige persconferentie.”

“Het enige wat misschien nog echt hinderlijk is te noemen, is het feit dat even lekker los gaan shoppen met de vrienden of vriendinnen nog steeds moeilijk is. Met of zonder masker, dat maakt op zich het verschil niet”. Thomas sluit af met wat mannelijke wijsheden. “Het is vooral mijn vriendin die het funshoppen mist, ik heb de kunst van het winkelen onder de knie. Ik ga binnen, ga meteen waar ik moet zijn en vertrek opnieuw. Snel, handig en efficiënt!”

In Ring Shopping Center Kuurne zijn de mondmaskers meteen goed ingeburgerd.
In Ring Shopping Center Kuurne zijn de mondmaskers meteen goed ingeburgerd.© CLL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier