Met doorverwijskaartjes wil Sociaal Huis Deerlijk drempel verlagen

De info- en doorverwijskaarten worden verwerkt door buurtzorgcoördinator Delphine Derammelaere. (Foto DRD)
De info- en doorverwijskaarten worden verwerkt door buurtzorgcoördinator Delphine Derammelaere. (Foto DRD)
Redactie KW

In het kader van het project ‘Voelsprieten aan zet’ start het Sociaal Huis met doorverwijskaartjes. De bedoeling is om meer zorgvragen binnen te krijgen en de drempel naar het Sociaal Huis te verlagen.

“Binnen het project Zorgzaam Deerlijk is een ‘zorgzame buurt’ een heel belangrijke doelstelling”, verduidelijkt buurtzorgcoördinator van het Sociaal Huis Delphine Derammelaere. “Detectie van zorgnoden bij kwetsbare doelgroepen en toeleiding naar zorg op maat is een belangrijk aspect van dit beleid. Door zicht te krijgen op de noden en waar die nodig zijn, kun je deze beter beantwoorden, en pak je in een keer ook de onderbescherming aan. Het informeren van mensen over het dienstenaanbod en hun rechten levert een bijdrage tot meer toegankelijke dienst- en hulpverlening.”

“Veel professionals komen met een divers aanbod aan huis bij een uiteenlopende groep van burgers: huishoudkundigen, gezinshelpster, thuisverpleging, huisartsen, kinderzorg”, gaat Delphine voort.

“Vaak kadert dit contact in een zorgrelatie voor kwetsbare bewoners, maar evenzeer gaat het om praktische diensten bij mensen die geen zorgnood hebben of waar zorg slechts kortstondig nodig is.”

Signalen oppikken die zorgen baren

“Professionals van thuisdiensten komen in de leefwereld van hun cliënten en worden daar soms geconfronteerd met signalen die zorgen baren: rolluiken die altijd naar beneden zijn, een lege koelkast, een onverzorgde woning of tuin, koude in huis, iemand die snel gewicht verliest… Die signalen kunnen te maken hebben met neerslachtigheid, armoede, tekort aan zelfzorg, afnemende zelfredzaamheid of andere oorzaken.”

”Soms worden signalen ook aangekaart door cliënten zelf: het gaat niet goed met mij, ik zit vaak alleen, ik geraak niet meer in de winkel, ik heb het als alleenstaande moeilijk met de zorg voor mijn kinderen. Professionele dienstverleners vinden het niet altijd makkelijk om te reageren op die signalen en weten niet wat ze er mee moeten doen. Het zelf in handen nemen, is niet vanzelfsprekend omdat de taakbelasting in hun werk daar geen ruimte voor laat. Maar als ‘voelspriet’ kunnen ze wel een belangrijke rol opnemen door die signalen te herkennen, ze bespreekbaar te maken en door te verwijzen naar de geschikte aanspreekpersoon.”

Afscheurstrook

“Met info- en doorverwijskaartjes proberen we daaraan te verhelpen. Er zijn kaartjes voor twee doelgroepen: voor gezinnen en 65-plussers. De bedoeling is dat elke professional van de thuisdiensten enkele kaarten ter beschikking heeft om te gebruiken indien nodig. Bij de vraag naar doorverwijzing wordt de afscheurstrook samen ingevuld en door de professional bezorgd aan het Sociaal Huis. Als buurtzorgregisseur bekijk ik de vraag en speel ze door naar de juiste collega, die verder contact opneemt met de zorgvrager.”

(RD)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.