De vijftiende eeuwse schilder Hans Memling, van wie het Sint-Janshospitaal nu zeven werken telt (het pas door de Amerikaan William J. Middendorf geschonken Stichtersportret van Francsico De Rojas is ook te bewonderen), inspireert al eeuwen andere kunstenaars. Vroeger Pourbus en Dürer, nu ook hedendaagse kunstenaars uit drie continenten.
...

De vijftiende eeuwse schilder Hans Memling, van wie het Sint-Janshospitaal nu zeven werken telt (het pas door de Amerikaan William J. Middendorf geschonken Stichtersportret van Francsico De Rojas is ook te bewonderen), inspireert al eeuwen andere kunstenaars. Vroeger Pourbus en Dürer, nu ook hedendaagse kunstenaars uit drie continenten.De Amerikaanse schilder Kehinde Wiley, zoon van een Nigeriaanse vader, zorgde met zijn Memling-project al voor controverse in de Verenigde Staten. Hij liet Afro-Amerikanen poseren, zoals witte Brugse poorters het deden voor Hans Memling. Schitterend is hoe een donkere Amerikaan, met knalrode basket pull dezelfde pose aanneemt als de Brugse edelman Maarten Van Nieuwenhove.De naar de Verenigde Staten uitgeweken Syrische kunstenares Diana Al-Hadid verlegt in haar monumentale installaties de grenzen tussen schilder- en beeldhouwkunst, waarbij zij Memlings allegorische voorstellingen van vrouwen feministisch interpreteert. Haar visie op de kuisheid prijkt naast een belangrijk bruikleen: Memlings 'Allegorie van de Kuisheid' komt tijdelijk uit Parijs naar Brugge.Bosbranden De Belg David Claerbout verbeeldt in zijn film 'Wildfire' Memings Apocalyps, waarbij hij inspiratie vond in de choquerende bosbranden in Californië en Australië ten gevolge van de klimaatverandering: in deze video verandert een groen paradijs in een hels inferno.De Iraans-Azerbeidzjaanse schilder en graficus Aydin Aghdashloo krast in zijn portretten die schatplichtig zijn aan de Vlaamse Primitieven, de aangezichten weg, als protest tegen censuur en het bannen van artistieke vrijheid. En de Amerikaan Joseph Kosuth toont omgekeerde zwart-wit reproducties van Memling, gemarkeerd met gekleurde X'en. De achterliggende, ironische boodschap vergt enige Freudiaanse psychotherapie. (SVK/Foto's Musea Brugge)