De stad Oostende lanceerde op maandag 16 maart de Sociale Noodlijn. Via het telefoonnummer 059 25 85 85 kunnen mensen met een beperkt netwerk terecht voor een boodschappenservice, warme maaltijden aan huis of om een gewone babbel te doen. Vooral mensen die behoren tot de risicogroep, minder mobiel zijn of die ziek zijn en geen beroep kunnen doen op hun eigen sociaal netwerk, kunnen van de diensten van de Sociale Noodlijn gebruikmaken.

Mensen in nood

De mensen van de Noodlijn sturen de boodschappen vervolgens door naar Melinda Jarvis, Charissa Vandromme of Annemie Schokkaert. Het drietal noteert de boodschappen, zorgt dat ze besteld worden en bezorgt ze vervolgens zelf. "Mensen krijgen een lijst van producten die ze bij ons kunnen bestellen", vertelt Melinda. "Dat gaat dan van twee plakjes kaas tot water, choco, fruit, brood,... Alle basisproducten dus. Zeker niet onbelangrijk in deze tijden: we hebben ook wc-papier. De bestelbon komt bij mij terecht en vervolgens bestel ik die bij onze centrale keuken. Zij doen de bestellingen bij de vaste leveranciers en zorgen voor voorraad. Als mensen bijvoorbeeld 's morgens bestellen, kunnen ze dat in principe nog voor 15 uur thuis bezorgd krijgen."

Iedereen in nood mag de Sociale Noodlijn bellen, maar het drietal merkt dat toch vooral het oudere publiek dit doet. "Hier en daar hebben we wel eens een dertiger die een bestelling plaats, maar in principe is het de bedoeling dat vooral mensen in nood gebruikmaken van de dienst", pikt Charissa in. "Aan de telefoon hebben we natuurlijk geen zicht op wie er echt in een noodsituatie zit. We rekenen daarvoor een beetje op de eerlijkheid van de mensen."

We merken dat er veel mensen in eenzaamheid leven

Eenzaamheid

Ondertussen lopen de aanvragen voor boodschappen goed binnen. "Maandag was bijvoorbeeld goed voor een 15-tal aanvragen", legt Annemie uit. "Het aantal verschilt dag tot dag. Zelfs op zaterdag leveren we thuis, maar op zondag werken we niet. We zijn wel blij dat we nog kunnen werken. Veel van onze collega's zitten gewoon thuis en op deze manier kunnen wij nog onder de mensen komen - weliswaar op een veilige manier."

Het drietal merkt op dat er veel eenzaamheid is bij de ouderen dezer dagen. "Soms komen we bij de mensen aan de deur en hopen ze dat we nog een praatje kunnen maken. Maar eigenlijk is onze taak alleen maar om de boodschappen te bezorgen. Ook voor ons is het hard om die mensen dan te moeten achterlaten in hun eenzaamheid. Hoe graag we ook zouden willen blijven, het mag gewoon niet", besluiten Melinda, Charissa en Annemie.

Warme maaltijden

Naast de boodschappendienst kunnen mensen na het sluiten van de OC's ook terecht op de Sociale Noodlijn om warme maaltijden thuis te laten leveren. Of je hiervoor in aanmerking komt, krijg je via de mensen van de Noodlijn te horen.

(JRO)

De stad Oostende lanceerde op maandag 16 maart de Sociale Noodlijn. Via het telefoonnummer 059 25 85 85 kunnen mensen met een beperkt netwerk terecht voor een boodschappenservice, warme maaltijden aan huis of om een gewone babbel te doen. Vooral mensen die behoren tot de risicogroep, minder mobiel zijn of die ziek zijn en geen beroep kunnen doen op hun eigen sociaal netwerk, kunnen van de diensten van de Sociale Noodlijn gebruikmaken. De mensen van de Noodlijn sturen de boodschappen vervolgens door naar Melinda Jarvis, Charissa Vandromme of Annemie Schokkaert. Het drietal noteert de boodschappen, zorgt dat ze besteld worden en bezorgt ze vervolgens zelf. "Mensen krijgen een lijst van producten die ze bij ons kunnen bestellen", vertelt Melinda. "Dat gaat dan van twee plakjes kaas tot water, choco, fruit, brood,... Alle basisproducten dus. Zeker niet onbelangrijk in deze tijden: we hebben ook wc-papier. De bestelbon komt bij mij terecht en vervolgens bestel ik die bij onze centrale keuken. Zij doen de bestellingen bij de vaste leveranciers en zorgen voor voorraad. Als mensen bijvoorbeeld 's morgens bestellen, kunnen ze dat in principe nog voor 15 uur thuis bezorgd krijgen."Iedereen in nood mag de Sociale Noodlijn bellen, maar het drietal merkt dat toch vooral het oudere publiek dit doet. "Hier en daar hebben we wel eens een dertiger die een bestelling plaats, maar in principe is het de bedoeling dat vooral mensen in nood gebruikmaken van de dienst", pikt Charissa in. "Aan de telefoon hebben we natuurlijk geen zicht op wie er echt in een noodsituatie zit. We rekenen daarvoor een beetje op de eerlijkheid van de mensen."Ondertussen lopen de aanvragen voor boodschappen goed binnen. "Maandag was bijvoorbeeld goed voor een 15-tal aanvragen", legt Annemie uit. "Het aantal verschilt dag tot dag. Zelfs op zaterdag leveren we thuis, maar op zondag werken we niet. We zijn wel blij dat we nog kunnen werken. Veel van onze collega's zitten gewoon thuis en op deze manier kunnen wij nog onder de mensen komen - weliswaar op een veilige manier."Het drietal merkt op dat er veel eenzaamheid is bij de ouderen dezer dagen. "Soms komen we bij de mensen aan de deur en hopen ze dat we nog een praatje kunnen maken. Maar eigenlijk is onze taak alleen maar om de boodschappen te bezorgen. Ook voor ons is het hard om die mensen dan te moeten achterlaten in hun eenzaamheid. Hoe graag we ook zouden willen blijven, het mag gewoon niet", besluiten Melinda, Charissa en Annemie.Naast de boodschappendienst kunnen mensen na het sluiten van de OC's ook terecht op de Sociale Noodlijn om warme maaltijden thuis te laten leveren. Of je hiervoor in aanmerking komt, krijg je via de mensen van de Noodlijn te horen. (JRO)