Meld schade na noodweer bij Vlaams Rampenfonds

Heel wat garages stonden zondag in de late namiddag onder water in Oostende.© Fons Roets
Heel wat garages stonden zondag in de late namiddag onder water in Oostende.© Fons Roets
Redactie KW

Wie schade leed door de hevige wolkbreuk van zondag 27 juni boven Oostende meldt dat best aan het Vlaams Rampenfonds en de eigen verzekeringsmaatschappij. Vooral de wijken Centrum, Konterdam, Westerkwartier, Stene en Mariakerke kregen de volle lading. Door het grote aantal oproepen moest de lokale brandweer de hulp inroepen van de omliggende brandweerdiensten.

Nu het water stilaan overal is weggepompt, wordt de schade duidelijk. Stad Oostende wil haar inwoners helder informeren over welke stappen je kan nemen als je waterschade hebt geleden. Je neemt best in de eerste plaats contact op met je eigen verzekeringsmaatschappij voor de brandverzekering. De verzekeraar zal dan een schadedossier opstarten. De verzekering dekt eveneens de opruimkosten en alle kosten voor het weghalen van beschadigd materiaal.

Vervolgens kan je de schade melden bij het Vlaams Rampenfonds. Dat kan zowel digitaal als per brief. Hiervoor surf je naar deze website . Je vindt er een digitaal invulformulier of je kan een papieren versie downloaden die je thuis kan afdrukken. Tot 60 dagen na de ramp kan je een melding indienen. Dit betekent nog niet dat er automatisch een schadevergoeding zal toegekend worden. Dat kan pas nadat de Vlaamse regering het noodweer officieel als ramp beschouwt.

Het Vlaams Rampenfonds verzamelt de schademeldingen en start dan een onderzoek om het uitzonderlijk weersverschijnsel eventueel als ramp te erkennen. Zodra die officiële Vlaamse erkenning er is, kan je ook een aanvraagdossier voor een schadevergoeding indienen. Maar het is dus belangrijk om nu in de eerste plaats binnen de 60 dagen de schade te melden. Elke aanvraag moet individueel gebeuren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier