Meester Davy laat zijn kennis een maand lang neerdalen in de Sint-Antoniuskerk in Ingooigem

Meester Davy Dewaele ruilde zijn klaslokaal voor de Sint-Antoniuskerk om er tot eind juni les te geven aan zijn schaapjes uit het vijfde leerjaar. © GV
Redactie KW

Na de opening van de kleuterscholen begin deze week, gingen vandaag de lagere schoolpoorten open voor alle leerlingen. De officiële heropstart is maandag, maar vandaag konden de scholen al een dagje proefdraaien. Voor de lagere schoolkinderen van de vrije basisschool in Ingooigem, verliep dit niet op de gebruikelijke manier. Zij ruilden hun kleine klaslokalen in voor een ruimere locatie die de parochie ter beschikking stelde tot het einde van het schooljaar.

Zo kreeg het vierde leerjaar les in de Hugo Verriestzaal of ‘den Tap’ in de volksmond, het vijfde leerjaar vond zijn heil in de Sint-Antoniuskerk en het zesde leerjaar deed aan hersengymnastiek in de turnzaal.

Midden mei mochten de leerlingen van het eerste, tweede en zesde leerjaar al opnieuw naar school, mits het in acht nemen van een aantal veiligheidsmaatregelen. Die maatregelen werden door de crisisraad op 27 mei versoepeld. Onder meer de verplichting om per leerling 4 vierkante meter te voorzien, verviel. Elke klas in het lager onderwijs zou gezien worden als een contactbubbel, ongeacht het aantal leerlingen en dit ook tijdens de speeltijd. Verder moeten de leerlingen geen mondmasker dragen, maar voor de leerkrachten wordt dit wel aangeraden indien de afstand van 1,5 meter niet kan aangehouden worden.

“De inrichting van de alternatieve klaslokalen met het in acht nemen van 4 vierkante meter per kind was al helemaal rond toen we hoorden van de minister dat die 4 meter per kind niet meer nodig was,” vertelt Davy Dewaele, leerkracht 5e leerjaar. “Daardoor hebben we samen met de directeur beslist om toch gebruik te maken van die locaties.”

Ventileren

“Onze testdag is heel goed verlopen. Het was wel intensief doordat alle praktische afspraken gemaakt moesten worden met de kinderen,” aldus meester Davy. “Zowel wat betreft de hygiëne, de ruimte waar ze konden spelen, het nuttigen van het middagmaal, als de afspraken met betrekking tot andere bubbels. We namen ook uitgebreid tijd voor een praatronde waarin iedereen kon ventileren. Over hoe we de coronaperiode hadden doorgemaakt, of iemand ervaring had met mensen die covid-19 hadden gehad en andere zaken die de kinderen kwijt wilden.”

“Ik denk dat we voorbereid zijn om maandag goed van start te gaan met de heropstart van de lessen en het inoefenen van de essentiële leerstof. Mijn micro werkt, de akoestiek is goed, al moet ik me regelmatig verplaatsen om de kinderen op de achterste rij ook te verstaan. Ik heb een bord, een beamer met geluid, internet en 22 enthousiaste kinderen in mijn klas, euh kerk. Aan onze conditie wordt ook gewerkt doordat er geen blaadjes doorgegeven worden, maar de kinderen deze zelf moeten komen ophalen.”

Op onze vraag of er geen verborgen ambitie opborrelt om pastoor te worden, antwoordt Davy Dewaele dat dit zeker niet het geval is. “Wat wel een constante blijft in mijn lerarenloopbaan is dat ik trouw blijf aan het katholieke net. Dat zie je zelfs nu in tijden van corona waarin ik dan terecht kom in een kerkgebouw,” lacht hij.

Opgetogen

Het is een niet alledaags zicht om de kinderen in de geïmproviseerde klaslokalen te zien. De kinderen zien er op het eerste zicht alleszins allemaal opgetogen uit. “Ik vind het leuk om in de kerk te zitten,” zegt Joran Vermeulen (11). “Het is goed dat er oplossingen gevonden worden.” Wanne Vanwynsberghe (10): “We zullen daar later zeker nog over vertellen. Ik vind het echt cool in dit groot gebouw.” Mattijs Demeulemeester (10) legt uit dat het nu minder druk is aan de schoolpoort en iedere klas beter in haar bubbel kan blijven doordat ze gespreid zitten.

In het vierde leerjaar met meester Sam Defoirdt peilen we ook even naar de bevindingen. “Het is raar om in een ander klaslokaal te zitten,” vertelt Elin Verhaeghe (9). “Maar het lukt wel.” “Ik vind het leuk om in den Tap te zitten,” vertelt Sarah de Cock (9). “Maar als er teveel mensen tegelijkertijd praten is er een echo en dat vind ik vervelend.”

“Voor mij mocht het thuis blijven nog wat langer duren,” stelt Remi De Schuyter (10). “Ik vind het niet de moeite om de school nog voor 4 weken te openen. Ik had liever verder gespeeld op de boerderij thuis en daar nog een beetje geholpen.” Mauro Vandecasteele (10) klinkt opgetogen over de heropstart: “Meester Sam heeft ons leuk verwelkomd. In de praatkring mochten we eerst vertellen deze ochtend.” Kasper Casier (9) zegt dat hij blij is om zijn vrienden terug te zien. “Het is hier wel wat anders. Omdat het hier zo groot is, voel ik me wat klein.” Waarop de klasgenoten in de lach schieten.

“Blij dat we nog normaal mogen omgaan met elkaar”

Het zesde leerjaar met juf Eveline Declercq is het schoolgaan ondertussen gewoon sinds de heropstart 18 mei. Vandaag namen zij hun intrek in de turnzaal omdat de klas toch te krap was en omdat ze van vier halve dagen naar vier volledige dagen school overschakelen. “De klas was te klein, we zaten daar met 18 leerlingen op één hoop,” klinkt Izara Lamon (11) bevestigend. Danas Coppens (11) is blij dat ze elkaar mogen aanraken op de koer. “We hebben gevoetbald met de meisjes en de jongens. Ik vind het goed dat we normaal mogen omgaan met elkaar. Onze handen moeten we telkens ontsmetten als we binnen en buiten gaan.”

“Het gaat goed,” vult Bjarn de Petter (11) nog aan. “Maar vanaf komende maandag zal het nog beter gaan omdat we dan internet zullen hebben. Al lukt het met het whiteboard ook wel,” klinkt hij positief. “Ik ben heel content dat we de scholen terug kunnen opendoen en dat alle leerkrachten het zien zitten,” verzekert directeur Tine Temmerman. “We zijn de parochie dankbaar dat we de verschillende locaties kunnen gebruiken.”

(GV)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.