Meer klachten bij ombudsdienst Wit-Gele Kruis na sensibilisering patiëntenrechten

Redactie KW

Vrijdag is het de Europese Dag van de Rechten van de Patiënt.

Naar aanleiding van de Europese Dag van de Rechten van de Patiënt zet het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen zijn ombudsdienst in de kijker. Het recht op klachtenbemiddeling is volgens het Vlaams Patiëntenplatform een pijnpunt binnen de eerstelijnszorg. Algemeen directeur Ann Pollentier: “Het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen beschikt over een ombudsdienst waar patiënten, mantelzorgers en externe zorgpartners terechtkunnen. Als lerende organisatie vinden we het belangrijk om via een goede registratie en opvolging van klachten te weten te komen hoe we onze dienstverlening kunnen optimaliseren.”

Actieve sensibilisering

De verpleegkundigen van het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen stellen alles in het werk om iedere patiënt een optimale en kwaliteitsvolle dienstverlening aan te bieden. De medewerkers van de ombudsdienst proberen door bemiddeling tot een passend en aanvaardbaar antwoord te komen. Op een totaal van ruim 3,9 miljoen bezoeken werden in 2013 over de hele provincie 5.277 klachten geregistreerd. De stijging in vergelijking met 2012 is het gevolg van een actieve sensibilisering vanuit de organisatie en van een vereenvoudigde registratiemethode.

(MF)