Medewerkers nemen het op voor uitbaatster kinderdagverblijven na klachten

Stephanie Clarysse en Valerie Platteau. © TP
Redactie KW

Te weinig variatie in het fruit voor de kinderen, nare aanvaringen met uitbaatster Clarysse en financiële strubbelingen. Dat zijn de klachten, die enkele voormalige medewerkers spuiden over Stephanie Clarysse op Facebook en in de media. Tot afschuw van de 35-jarige moeder van vijf uit Vleteren. “Ik startte mijn eerste kinderdagverblijf in 2008 in mijn woning in Vleteren. Daarna volgden vestigingen in Poperinge, Veurne en Koekelare. Ik vang in totaal 135 kindjes op met de hulp van 10 zelfstandige medewerkers.”

Haar huidige medewerkers scharen zich nu openlijk achter Stephanie. “Ze is mijn spreekwoordelijke mama”, vertelt Valerie Platteau (25). “Ook mijn kindjes in de opvang hangen letterlijk aan haar. Intussen werk ik een jaar in de opvang in Vleteren. De sfeer is opperbest.”

Ook medewerkers Melissa Lormans (27) en Rosie Dehollander (47) hebben niets dan lof voor de uitbaatster. “Die klachten zijn een slag in ons gezicht”, aldus Heidi Christiaen (46), die al meer dan 5 jaar werkt in de opvang in Poperinge. “Elke onthaalmoeder is verantwoordelijk voor wat er in het verblijf gebeurt, want we zijn zelfstandig. Stephanie voorziet de locatie en draagt de kosten. Wij werden altijd correct betaald, ook al liep zij zelf veel geld mis van ouders.”

“Er wordt mij door een paar ex-medewerkers verweten dat ik de voorbije maanden amper in de verblijven kwam”, aldus Stephanie. “Ik bleef bewust in mijn bubbel, want ik werk als zorgkundige in een woonzorgcentrum. Kritiek op het eten? Onterecht, want er is voldoende variatie in de voeding. Die anonieme getuigenissen komen trouwens van medewerkers, die al geruime tijd geleden werden ontslagen of zelf opstapten. Dat verliep niet altijd vlekkeloos. Bij een van hen moest een huiszoeking gebeuren, omdat er bedden en lakens waren meegenomen. Een andere heeft mij aan de telefoon zelfs bedreigd met de dood. Klachten van ouders? Wij hebben weet van twee ouders: een die klaagde over een voormalige medewerker en een die ons al jaren zwartmaakt. We weten niet wat daarachter zit.”

Clarysse en enkele medewerkers pikken het niet langer. “Wij dienen zelf klacht in wegens laster en eerroof en overwegen om een schadevergoeding te vorderen”, besluit Clarysse. Kind en Gezin bevestigt alleen dat er klachten zijn. “Wij onderzoeken of die relevant en ontvankelijk zijn en gaan in dialoog.”

(TP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier