Mathias (35) breidt communicatiebureau ikoon uit naar Antwerpen: “In grootstad kunnen we creatief ei nog meer kwijt”

Mathias Steenhuyse (r.) vond in Bert Devos de ideale zakenpartner om zijn Antwerpse droom te verwezenlijken. © gf
Redactie KW

Communicatiebureau ikoon zet forse stappen in zijn groeiproces. Niet alleen breidde het team van Mathias Steenhuyse het voorbije jaar uit van zeven naar twaalf medewerkers, het Tieltse bedrijf krijgt er nu ook een kantoor bij in Antwerpen. “Daar kunnen we met onze nuchtere West-Vlaamse werkersmentaliteit een en ander in beweging brengen.”

Bij zaakvoerder Mathias Steenhuyse kriebelde het al een tijdje om zich ook buiten de provinciegrenzen te vestigen. Toen Bert Devos zijn pad kruiste, kregen de plannen concreet vorm. Vandaag is het tweede ikoon-kantoor in het noorden van ons land een feit.

Wat hebben twee ondernemers uit de regio Tielt in Antwerpen te zoeken?

Mathias Steenhuyse: “Mijn vennoot Bert Devos, een geboren Meulebekenaar die ik leerde kennen via Kiwanis Tielt, nam er vorig jaar Fast Copy Print & Sign over, waarmee hij onder meer instaat voor digitaal printen, offset druk, signing en belettering van gebouwen en voertuigen… Die combinatie van affiniteit met de grafische wereld en de Antwerpse markt maakt van hem een heel interessante zakenpartner. Ik speelde al een vijftal jaar met het idee om ons activiteitenterrein uit te breiden naar Antwerpen, een stad waar ik ook privé heel graag kom. Met steenhuyse, mijn bureau voor interieurarchitectuur, realiseren we er ook regelmatig uitdagende projecten. Het viel me altijd op hoeveel toffe potentiële projecten er ook voor ikoon zijn.”

Welke eigenschappen zijn jullie gemene delers?

“We zijn alle twee heel ambitieus en gepassioneerd in wat we doen. Natuurlijk hebben we ook een grote commerciële ingesteldheid gemeen. Bert legt een heel stuk kennis en ervaring van de Antwerpse markt in de weegschaal, waar ik expertise in alle mogelijke luiken van de communicatie aan toevoeg. In die zin kunnen we elkaar alleen maar versterken.”

Hoe uit jullie samenwerking zich concreet op Antwerpse bodem?

“We huizen in hetzelfde gebouw in Beveren, waar ikoon de creatieve bovenbuur van Fast Copy is geworden. Die ligging net voor de grootstad is ideaal: je bent er vrij snel vanuit Tielt en je staat ook snel in Antwerpen. Zo zijn we samen sterk, maar blijven we ook afzonderlijk verdergaan.”

Voor alle duidelijkheid: ikoon blijft in eerste instantie een Tielts bedrijf.

“Absoluut, we blijven actief vanuit de Ruiseleedsesteenweg en zullen door de uitbreiding naar Antwerpen nog meer ons creatief ei kwijt kunnen. We voerden er in het verleden al een paar projecten uit, maar merkten dat het geografisch aspect voor sommigen toch een drempel was om te gaan samenwerken. We hebben al heel wat ervaring met opdrachten voor overheidsinstellingen en dan vooral gemeentebesturen. Voor zulke instanties is die regionale insteek heel belangrijk.”

“Antwerpen is een stad waar ik ook privé graag kom”

Als ik het zo allemaal hoor, heeft de coronacrisis jullie amper parten gespeeld.

“Dankzij de toenemende vraag naar websites en webshops hebben we zelfs een groeispurt gemaakt, waardoor we het laatste jaar uitgebreid zijn van zeven naar twaalf medewerkers. Daarmee is de kous nog niet af, want we zoeken nog een enthousiaste digital marketeer, iemand die zich binnen ons team over alle aspecten van sociale media ontfermt. Een creatieve geest die de kneepjes van zijn of haar vak kent en uitblinkt in het schrijven van leuke posts. Nu ik eraan denk: ook bij steenhuyse zoeken we nog twee profielen: een technisch tekenaar en een 3D-tekenaar.”

Laat me raden: vacatures die niet gemakkelijk ingevuld raken.

“Daar is iets van, omdat we echt zoeken naar witte merels, zij die creatief inzicht koppelen aan technische finesse. We zijn vooral actief in het highend-segment waar de klanten willen dat alles tot in de kleinste details klopt.”

De totaalaanpak dus en dat zal bij ikoon allicht niet anders zijn?

“Klopt helemaal. Wat zeker niet betekent dat we klanten afwimpelen die ikoon contacteren louter voor de ontwikkeling van een nieuw logo of nieuwe website, dat doen we met evenveel toewijding. We zijn trouwens volop bezig aan de complete rebranding van een Tielts bedrijf, iets waarover ik nog niet veel kwijt kan. Feit is dat we een nieuwe naam, nieuwe baseline, nieuw logo en een nieuwe website creëren, een lanceringsvideo maken en ook alle huisstijltools ontwikkelen.”

Geen klagen dus over jullie bekendheid in de regio Tielt?

“Zeker niet. En we hopen dat ook te bereiken in Antwerpen. De concurrentiestrijd zal daar weliswaar nog harder spelen, maar we zijn overtuigd dat we met onze typische, nuchtere West-Vlaamse werkersmentaliteit een en ander in beweging kunnen brengen.”

Had je dit elf jaar geleden, toen je beide bedrijven opstartte aan de eettafel van je ouders, voor mogelijk gehouden?

“Zeker niet, al zit die uitbreiding richting Antwerpen al een aantal jaar in mijn hoofd, maar zonder de medewerking van Bert zou het er nu nog niet van gekomen zijn.”

Op het eerste gezicht leid je twee totaal verschillende bedrijven, of hebben ze toch een en ander gemeen?

“Zowel voor ikoon als voor steenhuyse komt mijn oog voor schoonheid en technische finesse van pas. Een website hoort juist gebouwd te worden, een social mediacampagne moet ook goed in elkaar zitten om het verschil te maken. Een interieur hoort niet alleen esthetisch mooi te zijn, maar ook leefbaar, waarbij we het belang van ergonomie niet uit het oog verliezen.” (TVW)

Mathias Steenhuyse


Privé: Mathias Steenhuyse (35) woont bij z’n twee zaken in de Ruiseleedsesteenweg. Hij is vader van een 5-jarig zoontje Maxence.

Loopbaan: Hij studeerde interieurarchitectuur en multimedia en is op meerdere (communicatie)domeinen een autodidact. Elf jaar geleden, op 24-jarige leeftijd, startte hij ikoon en steenhuyse signature spaces op.

Vrije tijd: Mathias is een bourgondiër, maar onderhoudt zijn conditie door geregeld te lopen en met personal training.