Marniek Kint is de enige Kortrijkse fietsmaker op Velofollies: “Het evolueert bijzonder snel”

Marniek Kint: "Het wordt almaar meer comfortabeler en luxueuzer." © JVGK
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Op 17, 18 en 19 januari vindt de veertiende editie plaats van Velofollies, de grootste beurs voor wielerliefhebbers. De Kortrijkse fietsenmaker Marniek Kint is er al evenveel keren bij. “De beurs was toen nog in één hal, nu zijn het er zes”, aldus Marniek.

Velofollies is een echtetotaalbeursen presenteert een overzicht van de volledige fietsmarkt. Je vindt er alle types en alle merken, met naastrace- en MTB- ook trekkingfietsen, hybride fietsen, retrobikes, stadsfietsen en e-bikes, aangevuld met een uitgebreid gamma van accessoires zoals helmen, fietskledij, fietsreizen, fietsliteratuur en meer. “Je kan het zo gek niet bedenken of het komt op de markt. Momenteel zijn er al fietsen met ingebouwde verwarming aan het stuur en op het zadel. Het wordt almaar meer comfortabeler en luxueuzer“, weet Marniek Kint (41).

Hij is getrouwd met Lien Baguet en papa van Diete (10) en Mirte (8). Hij is ook de man achter Kortrijk Kinder Koerse en de Verbogen Kerstmarkt op wijk Overleie. Marniek was nog maar een uk groot en al vertrouwd met fietsen. “Ik had de meest avontuurlijke speelplaats in het fietsatelier van mijn vader. Er kwam geen jeugdbeweging in mijn gedachten, wel de werkplaats“, lacht hij.

Ik had de meest avontuurlijke speelplaats in het fietsatelier van mijn vader

Marniek nam bijna tien jaar geleden de zaak van zijn vader over. “Ik koos ervoor om de fietsenzaak op Overleie te houden in het huis van mijn grootvader in de Proosdijstraat”, vertelt Marniek. In het bijhorende atelier vervaardigt hij handgemaakte fietsen onder de noemer ‘Marcel Kint’. Zijn grootvader was namelijk Marcel ‘De Zwarte Arend’ Kint, wereldkampioen in 1938, Belgisch kampioen in 1939 en winnaar van Paris-Roubaix in 1943. Hij won drie keer de Waalse Pijl en eenmaal Gent-Wevelgem.

Kleinschaligheid

Op Velofollies pakt Marniek naast zijn eigen merk uit met de Gravel Travel, een fiets tussen koersfiets en mountainbike. “Voor mij is een fiets nog altijd iets met twee wielen en een zadel. Je kan afwerken met fietstassen, dat is goed voor wielertochten. De fietsmarkt en fietstechnologie evolueert bijzonder snel.” Een tweede item is de Cargo, een driewieler met bak, specifiek voor de industrie. “Dat is een markt apart met dat specifiek materiaal. Ik weet dat ik niet kan concurreren tegen grote merken, maar kleinschaligheid heeft haar voordelen en charmes. Je hebt een beter en persoonlijker contact met je klanten. Ik ken ze allemaal.”

Zelf rijdt Marniek niet zoveel met de fiets. “Als het kan ga ik wel met de fiets, maar met materiaal mee of een verre afstand is dat wel moeilijk”, lacht Marniek, die nog een bedenking heeft. “Er worden gigantisch veel elektrische fietsen verkocht. Die doen soms 45 kilometer per uur, dat is niet veilig. Mensen vergeten soms dat ook versnellingen en batterijen moeten nagekeken worden. Er is bijna geen controle daarop. Men denkt er aan om vanuit de verzekeringswereld daar lessen rond te geven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier