Marijke werkte 44 jaar voor de gemeente Zwevegem: “Begonnen met 11 collega’s, nu heb ik er 450”

Marijke Dierick, samen met haar echtgenoot Eddy Six. © GJZ
Redactie KW

Vandaag, vrijdag, is het de laatste werkdag van Marijke Dierick bij de gemeente. Ze begon er op 16-jarige leeftijd en was één van de twaalf mensen die in het gemeentehuis werkten. Nu werken er zo’n 450 mensen in het gemeentepunt, OCMW en gemeente samen.

Het is niet te geloven. Die 44 jaar zijn voorbij gevlogen“, begint Marijke haar verhaal. Ze herinnert zich nog heel goed haar eerste werkdag op het gemeentehuis. “Ik had ‘moderne’ gevolgd en mocht begin mei 1974 beginnen op het gemeentehuis. Toen werkten daar, een vijftal politieagenten op de benedenverdieping niet mee gerekend, twaalf mensen. Burgemeester was toen Antoon Bekaert en secretaris Jeroom Claeys.”

Marijke begon in de dienst ‘Secretarie’ en haar werk bestond vooral uit typen. “Het grootste deel van de dag zat ik inderdaad achter de typmachine. Geen elektrische, want die waren er nog niet. Ik moest vooral verslagen uittypen. Later, na het volgen van een aantal cursussen, werd het takenpakket uitgebreid en mocht ik bijvoorbeeld, ook dossiers voorbereiden.” Die opleidingen waren vier jaar bestuursrecht en twee jaar management lokale besturen. Later volgde ze ook nog een opleiding van een jaar tot IKZ-coördinator.

Door het volgen van die opleiding werd ze in 1996 betrokken bij het opzetten van de IKZ-werking binnen de gemeente. IKZ staat voor Integrale KwaliteitsZorg. Er werden heel wat verbeterprocessen uitgewerkt. “Na enkele jaren werd het IKZ-gebeuren een fulltime job voor mij. Naast de verbeterprocessen stond ik ook in voor de ideeënbus, behandelde ik eventuele klachten, coachte ik de diverse werkgroepen en werkte mee aan het personeelsblad. Ook het onthaal van nieuwe medewerkers nam ik voor mijn rekening.” Nu Marijke met pensioen gaat, worden al deze opdrachten verdeeld onder de collega’s.

Vijf burgemeesters

In die 44 jaar werkte Marijke Dierick onder vijf burgemeesters en kende ze vier gemeentesecretarissen. “Mijn eerste werkjaren was baron Antoon Bekaert burgemeester van Zwevegem. Na de fusies op 1 januari 1977 volgde Jozef Vandevelde hem op. Daarna kwamen Paul Deprez en Claude Vanwelden en nu is Marc Doutreluingne burgemeester van onze gemeente. Bij de secretarissen kende ik Jeroom Claeys, Armand Sengier, Andre Vercoutere en Jan Vanlangenhove.”

Marijke wilde ons niet zeggen met welke burgemeester ze het liefst werkte, wel dat ze heel wat respect heeft voor Paul Deprez. “Hij had veel aandacht voor kwaliteitszorg. Ook was hij bekommerd over het welzijn van het personeel. Een personeelslid die zich goed voelt in zijn vel, zal ook gemotiveerd aan het werk gaan.”

Marijke werkte 44 jaar voor de gemeente Zwevegem:
© GF

“Al die jaren voor dezelfde werkgever gewerkt, maar ieder beleid had vanzelfsprekend eigen prioriteiten”

Niet alleen kende Marijke een resem beleidsmensen, ook de technische evolutie zal haar altijd bijblijven. “In de beginjaren hadden we geen elektrische typmachine in het gemeentehuis. Uiteraard was er ook nog geen copymachine, fax of wat dan ook. Ik herinner me ook nog dat de stencilmachine (waarmee men copy’s drukte, red.), enkel mocht bediend worden door de gemeentesecretaris. Hij telde ook blad per blad, omdat hij het tellertje op de machine niet vertrouwde. De uitbetaling van ons loon gebeurde ook elke maand met cash geld. We dienden ons dan te melden bij de ontvanger en kregen een enveloppe in de handen gestopt.”

Huiselijke sfeer

Wat Marijke ook zal bijblijven, is de huiselijke sfeer van het vroegere gemeentehuis. “Ik heb al die jaren voor dezelfde werkgever gewerkt, maar ieder beleid had zijn eigen prioriteiten. Er veranderde niet alleen veel op het vlak van de techniek, maar ook in de manier van werken. Met de kleine bureaus in het vroegere gemeentehuis werd een huiselijke sfeer gecreëerd. In het Gemeentepunt zijn het allemaal zogenaamde ‘landschapsbureaus’. Ik heb toch ervaren dat de sfeer zeker niet meer zo huiselijk is, wat dan ook niet wil zeggen dat ik geen goede collega’s heb, of moet ik nu zeggen… had.”

Een personeelstoeloop kende Marijke ook na de fusies van gemeenten. “Toen kwamen er veel nieuwe gezichten uit de deelgemeenten naar Zwevegem om er te werken. Het was hen zeker een aanpassing, maar voor ons ook. Zo werd het oud-gemeentehuis beetje bij beetje te klein en dienden we uit te wijken naar meerdere locaties. Met de bouw van het Gemeentepunt werd alles opnieuw gecentraliseerd. Toen ik 44 jaar terug begon, werkten er zo’n 12 mensen. Nu zijn dat er, OCMW en gemeente samen, ongeveer 450.”

Het enthousiasme waarmee Marijke ons te woord stond, doet vermoeden dat ze geen spijt heeft dat ze ooit bij de gemeente begonnen is. “Zeker niet. Het is werk dicht bij huis, er zijn soepele verlofstelsels en het was leuk werd. Uiteraard mogen we ook de toffe collega’s niet vergeten. Zoals ik al zei bij het begin. Die 44 jaar zijn voorbij gevlogen.” Haar beroepsloopbaan is nu afgesloten, maar toch zal Marijke het reilen en zeilen blijven volgen. “Ik ben nu al benieuwd naar het volgende personeelskrantje. Een krantje waar ik zovele jaren aan heb meegewerkt.”

(Geert Vanhessche)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier