"Ik ben heel blij dat ik de lessenreeks gevolgd heb, maar ik heb het zwaar onderschat", zegt Marijke. "Ik had me vooral aan praktijk verwacht en aangezien ik al 36 jaar in ons kapsalon Chic sta, verwachtte ik daar geen problemen mee. Maar tot mijn verbazing kreeg ik ook veel theorie te verwerken en te studeren. Dat heeft me bij momenten bloed, zweet en tranen gekost. De examens waren trouwens niet van de poes."
...

"Ik ben heel blij dat ik de lessenreeks gevolgd heb, maar ik heb het zwaar onderschat", zegt Marijke. "Ik had me vooral aan praktijk verwacht en aangezien ik al 36 jaar in ons kapsalon Chic sta, verwachtte ik daar geen problemen mee. Maar tot mijn verbazing kreeg ik ook veel theorie te verwerken en te studeren. Dat heeft me bij momenten bloed, zweet en tranen gekost. De examens waren trouwens niet van de poes."De cursus tot Kanker Hair Professional werd georganiseerd door het Institute for Professional Care, dat opgericht werd begin 2015. "De lessen hadden wekelijks een volle maandag in het AZ Sint-Lucas in Brugge plaats", vertelt Marijke. "We waren met negen deelnemers. We kregen lessen van oncologen, psychiaters, kinesisten, diëtisten en noem maar op. Alles met één groot doel voor ogen: vanuit onze job als kapster zwaar zieke mensen opmonteren door hen de gepaste pruik of het gepaste hoofddeksel te kunnen laten kiezen, met hen te praten, naar hen te luisteren, hen moed in te spreken en hen de nodige warmte te geven in een vreselijke periode van hun leven."Kapsalon Chic bevindt zich momenteel in een huurpand in het begin van de Rijselstraat, want er wordt op de vertrouwde locatie in de nabije Zuidstraat momenteel een gloednieuw kapsalon gebouwd. "Ik hoop dat we omstreeks de zomervakantie naar de nieuwbouw zullen kunnen verhuizen. Ik verlang ernaar."Als kankerpatiënten bij Marijke langskomen, voert ze eerst een verkennend gesprek over wat de betrokkenen precies willen. "Sommigen wensen een pruik met hetzij echt, hetzij synthetisch haar", zegt ze. "Anderen willen een modieus hoofddeksel. Zowat iedereen wil het kapsalon verlaten met het gevoel dat hij of zij mooier geworden is en er weer tegenaan kan. Ik denk dat ik die mensen goed aanvoel, althans te horen naar hun reacties. Ik maak in elk geval maximaal tijd voor hen vrij. Ik luister naar hun verhaal en probeer zoveel mogelijk rust uit te stralen. Als je je kunt inleven in hun specifieke situatie, geef je hen een warm gevoel en dat is een enorme meerwaarde. Ik wil er hen van overtuigen dat ze niet bang hoeven te zijn om als zieke mens op straat te komen. Want er heerst veel angst en onzekerheid op dat vlak. Plus: iedereen gaat anders met zijn ziekte om."Mensen met kanker helpen, is veel meer dan pakweg een pruik kiezen. "Het is bijdragen aan hun zelfvertrouwen", vervolgt Marijke. "Ik heb tijdens de opleiding een dagje stage mogen lopen aan het Oncologisch Centrum van het AZ Delta in Roeselare en daar veel van opgestoken. Ik vond het emotioneel bij momenten erg zwaar. Ik weet hoe het aanvoelt om kanker te hebben en besef door welke verschrikkelijke periode de patiënten zich moeten worstelen. Als ze dan zelfs in een kapsalon een luisterend oor vinden, is dat weer een extra element om zich beter te voelen. Daar draait het om!"Uiteraard wil Marijke haar opgedane kennis als Kanker Hair Professional voor iederéén aanwenden, niet enkel voor haar bestaande klanten die zwaar ziek zijn."Misschien willen sommigen in eerste instantie even aftasten of ze er iets aan zullen hebben om bij mij langs te lopen", zegt ze. "Ik heb daar geen problemen mee. Als ze na het zogenoemde intakegesprek niet meer terugkeren, neem ik hen dat totaal niet kwalijk. Ze moeten er zich goed bij voelen. Ik ben een perfectionist en wil in elk geval dat ze, na mijn behandeling of advies in het kapsalon, op een zo perfect mogelijke manier weer naar huis kunnen gaan. Ze moeten er piekfijn uitzien, of ze nu voor een pruik, een hoofddeksel of een heel korte snit kiezen. Ook als je ziek bent, heb je een maatschappelijk leven. Bij een kankertherapie je haar verliezen, is sowieso heel ingrijpend, zeker voor vrouwen."Marijke heeft in het kader van de studies een eindwerk moeten maken. Ze heeft dat opgehangen aan een van haar klanten met kanker. "Ik heb al ondervonden hoe dankbaar de mensen zijn als ze voelen dat je hen begrijpt, dat je naar hen luistert en vooral dat je veel tijd voor hen vrijmaakt", zegt ze. "Dit is zeker niet commercieel, ik voel het meer aan als een roeping om anderen te helpen en in loodzware omstandigheden bij te staan. Ik word daar trouwens ook zelf een rijker mens van figuurlijk, hé."