Margo Delecluyse speelt honderd maal voor de zorgsector: “Een beleving met twee kanten”

© Foto Kurt
Bram Vanlerberghe

Margo Delecluyse gaf honderd dagen lang een straatconcert om de zorgsector een riem onder het hart te steken. Telkens werd dat in de Zwevezelestraat onder een grote belangstelling bijgewoond en op warm applaus onthaald.

Zaterdag was de honderdste meteen ook de laatste keer dat Margo een nummer ten berde bracht. En het werd meteen een miniconcert met een viertal nummers. “Hoe ik de 100 dagen beleefde? Als een ervaring die ik hopelijk nooit meer moet beleven“, stelt Margo.

“Ik speel heel graag muziek en zeker dagelijks, maar in een periode zoals deze heeft die beleving twee kanten. Aan de ene kant was het heel leuk om de straat van een dagelijks deuntje te voorzien en zeker om daarna nog even te staan praten – op veilige afstand – met de buren. Maar als je bedenkt dat we dit deden omdat er niets anders mocht door corona geeft dit toch maar een vreemd gevoel.”

https://www.youtube.com/watch?v=a2cS1RGsNN4

“Wat mij het meeste zal bijblijven uit deze periode is de steun van de buren, maar ook de vele bedankingsberichten die ik van vrienden en zelfs onbekenden uit de zorg kreeg.”

Margo Delecluyse speelt honderd maal voor de zorgsector:
© Foto Kurt

“Voor dag 100 ben ik begonnen met ‘La Danza’ (Tarantella Napoletano), een tarantella van Rossini. Daarna speelde ik nog eens ‘The Wild Rover’ van The Dubliners – een herhaling van dag 79. Gevolgd door ‘We zullen doorgaan’ van Ramses Shaffy, samen met Rhune en Laura Ver Eecke die samen met mij in Jeugdensemble Ferventis zitten. Het coronalied van VLAMO (het lied van dag 4). En als afsluiter speelde ik ‘Belle’ uit Notre Dame de Paris, de musicalversie van het boek The Hunchback of Notre-Dame, een herhaling van dag 80 en tevens ook mijn favoriet van deze 100 dagen.”

Blijven applaudisseren

“De boodschap die ik nog wil meegeven is, hoewel ik gestopt ben met dagelijks een stukje te brengen, dat dit niet wil zeggen dat het applaus en de steun voor het zorgpersoneel moet stoppen. In de eerste plaats was het voor hen dat ik iedere dag muziek maakte.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier