Aangezien dochter Hanne aan het werk is in de cafetaria van residentie De Sulferberg gaat ook Manuel Bril er wel eens binnen. "Ook omdat er een biljart staat en dat is net één van mijn hobby's. Zo leerde ik ook uitbater Joris Coninx kennen en werden er plannen gesmeed om uit te pakken met Sulferbergfeesten. Toen hij hoorde dat ik beeldhouwwerken maakte, volgde meteen een uitnodiging", aldus Manuel, die al langer dan vandaag bezig is met het verwerken van hout tot beeldige kunstwerkjes. Manuel: "Ik ben opgegroeid op de Monteberg en woonde net voor het eetcafé ...

Aangezien dochter Hanne aan het werk is in de cafetaria van residentie De Sulferberg gaat ook Manuel Bril er wel eens binnen. "Ook omdat er een biljart staat en dat is net één van mijn hobby's. Zo leerde ik ook uitbater Joris Coninx kennen en werden er plannen gesmeed om uit te pakken met Sulferbergfeesten. Toen hij hoorde dat ik beeldhouwwerken maakte, volgde meteen een uitnodiging", aldus Manuel, die al langer dan vandaag bezig is met het verwerken van hout tot beeldige kunstwerkjes. Manuel: "Ik ben opgegroeid op de Monteberg en woonde net voor het eetcafé den Ekster. Daar ook zag ik voor het eerst Willem Vermandere aan het werk. Misschien is hij wel de aanleiding geweest voor het beeldhouwen. Mijn eerste stuk ooit was een wieg die ik samenstelde uit houten paletten." Ondertussen is de Westouternaar al flink geëvolueerd en gebruikt hij diverse houtsoorten om zijn beelden te maken. Een van die beelden is een houten zelfportret. "Ikzelf ben sinds mijn 15de tewerkgesteld bij een bouwfirma. Nog altijd vind ik het plezant om een muur op te trekken in betonblokken. Dat ik daardoor ook sterke armspieren kweekte, wou ik benadrukken in dat beeldhouwwerk. Ik gebruikte daarvoor een grafietpotlood en bewerkte het geheel met een folie om de spieren te accentueren", legt Manuel uit.Ondanks zijn zware arbeid elke dag op de bouwwerf vindt Manuel alleen maar rust door de beitel in de hand te nemen en zo een blok hout te bewerken. "Hier in Westouter overleed onlangs een persoon van Afrikaanse origine. Van zijn familie kreeg ik een houten blok. Als een vorm van eerbetoon bewerkte ik de blok tot een kunstwerk met een olifantenvoet die een nijlpaard als het ware omarmt", vertelt Manuel. Ook in het atelier staat een grote zeester waar Manuel zes koppen in beitelde. Een ervan is een zeedokker. Manuel "Een woord die je wellicht niet in een woordenboek zal terugvinden. Het is mijn woord voor een visser. Ik beitelde ook een duidelijk zichtbare muts om die visser nog meer te karakteriseren." Naast een zeedokker heeft de kunstenaar ook een zwijnvogel in de aanbieding. "Het is een vogel met een uitzonderlijk lange bek", zegt Manuel, die verder ook een groot muziekliefhebber is. Zo luistert hij graag naar het gitaarspel van diverse artiesten. Zomaar uit het hoofd maakte hij ondertussen een akoestische gitaar en speelde al een paar noten op zijn eigen instrument. Manuel: "Tijdens de Sulferbergfeesten laat ik iemand anders spelen. Zelf zal ik wellicht al genoeg hebben aan het uitzetten van mijn beeldhouwwerken." Het kunstverhaal van Manuel eindigt alvast niet met het beeldhouwwerk van hout. Ondertussen maakte hij een kunstwerk uit een Ytongblok. "Het gaat allemaal zoveel vlugger. De voldoening is er ook wel, maar zeker niet te vergelijken met het gevoel dat het hout mij geeft", besluit de kunstenaar. (MDN)