Huidig zaakvoerder van de Hostellerie Kemmelberg, Philippe Vercoutter kende Jean-Pierre zowel als klant en zaakvoerder. "We hebben mekaar het eerst ontmoet toen ik hier als 20-jarige kwam tafelen. Toen al viel zijn passie voor de horeca op. Het is dan ook uitzonderlijk dat iemand 40 jaar lang op dezelfde plaats blijft werken en zeker in de horeca."
...

Huidig zaakvoerder van de Hostellerie Kemmelberg, Philippe Vercoutter kende Jean-Pierre zowel als klant en zaakvoerder. "We hebben mekaar het eerst ontmoet toen ik hier als 20-jarige kwam tafelen. Toen al viel zijn passie voor de horeca op. Het is dan ook uitzonderlijk dat iemand 40 jaar lang op dezelfde plaats blijft werken en zeker in de horeca." Nu 8 jaar geleden werd Phlippe samen met zijn partner Kristine De Loose de 4de zaakvoerder van de Hostellerie Kemmelberg. "Jean-Pierre heeft nog de eerste eigenares barones Marie-Antoinette de Montalembert d'Essé (1892-1993), beter gekend als "Netty" als klant mogen bedienen en dat is een uniek gegeven.""Jean-Pierre reed al die jaren met de scooter vanuit Proven naar het Kemmelse berghotel. " We kunnen ons niet herinneren dat Jean-Pierre ooit ééns te laat op het werk is gekomen, wel vele keren véél te vroeg. Ook niet bij hevige regen, stormweer of sneeuw. Je kon gewoon altijd en overal op hem rekenen." Philippe Vercoutter schuift zijn punctualiteit als één van de belangrijkste kenmerken van Jean-Pierre naar voren. " Naast zijn warme gastvrijheid, warenkennis, wijnkennis én - heel belangrijk voor een hofmeester - zijn absolute discretie. Het was kortom een goed mens die zich wegcijferde voor zijn klanten en zijn werk. Het is dan ook niet meer dan normaal dat hij bijzonder geliefd was bij onze gasten. Hij had als het ware zijn eigen "fanclub". Het was niet ongebruikelijk bij Jean-Pierre dat, zelfs wanneer je na enkele jaren opnieuw als gast binnen kwam, hij je nog perfect kon vertellen waar je de vorige keer in het restaurant had gezeten, wat je wel dan niet lustte, wat je lievelingsplaats was." Dat Jean-Pierre erg geliefd was leidt de huidige eigenaar af uit de liefst 700 reacties die binnenkwamen via de sociale media. "En dit op één dag tijd."Voor de Hostellerie Kemmelberg is het als voor de volledige horeca afwachten welke de gevolgen zullen zijn van de coronacrisis. "De medewerkers zijn ondertussen economisch werkloos en verder hebben we natuurlijk geen euro inkomen. We moeten ook oppassen voor een negatieve cashflow. Een aantal gasten durven ook wel hun reservatie terugbetaald zien." In deze periode van het jaar stromen normaal de reservaties binnen voor de aankomende zomermaanden. "Reken maar op 250 reservaties waar we nu de laatste drie weken tweemaal een reservatie hadden. De laatste was voor 27 augustus. Laten we hopen dat we dan opnieuw operationeel kunnen zijn. Een hotel open je immers niet van de éne dag op de andere."(MD)