Het MAfestival 2019 bevraagt naar eigen zeggen hoe technologie mensen ombouwt tot moderne goden. Het tiendaagse muzikale gebeuren verkent daarom allerhande muzikale machines en brengt een hommage aan het hybride karakter waarin tijdperken en culturen elkaar ontmoeten, zo stelt Tomas Bisschop, directeur van het MAfestival Brugge.
...

Het MAfestival 2019 bevraagt naar eigen zeggen hoe technologie mensen ombouwt tot moderne goden. Het tiendaagse muzikale gebeuren verkent daarom allerhande muzikale machines en brengt een hommage aan het hybride karakter waarin tijdperken en culturen elkaar ontmoeten, zo stelt Tomas Bisschop, directeur van het MAfestival Brugge. "De dramaturgie zal Yuval Noah Harari's spraakmakende bestseller 'Homo Deus: een kleine geschiedenis van de toekomst' volgen", aldus Bisschop. "Hierin speculeert de auteur over de vernietigende invloed van digitale data en technologie op de mens."Bij de internationale wedstrijd Musica Antiqua staat deze zomer de pianoforte voorop. "We breiden het repertoire uit tot circa 1830 en dompelen onze kandidaten onder in de muziek van Wolfgang Amadeus Mozart tot Franz Schubert", kondigt Bisschop aan.Vélo Baroque trekt naar de kust en staat in het teken van het muziekinstrument als wonderlijke machine. Tijdens de gratis Fringe-concerten kun je als liefhebber de beloftevolle, nieuwe generatie ontdekken. In Lissewege tasten topartiesten de grenzeloze mogelijkheden van hybride muziekstijlen af."Oudergewoonte plaatsen we op onze podia ook nieuwe projecten van artiesten waarin we geloven. Zo halen we onder meer Compagnie La Tampête, L'Achéron en Bruno Helstroffer naar Brugge", aldus Bisschop. "Ook bouwen we voort op onze langdurige samenwerking met topensembles als Cappella Mediterranea, Arcangelo en Vox Luminis. Ook plaatsen we onze laureaten Andrea Buccarella en Olga Pashchenko in de kijker. Tevens geven we een forum aan choreografe Femke Gyselinck, die aan de slag zal gaan met Jean-Philippe Rameau's acte de ballet 'Pygmalion'." (SVV)