Maarten Putman uit Waregem is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto's, motoren, fietsen, ... Eigenlijk door alles wat wielen heeft. "Ik heb van mijn negende tot mijn twaalfde aan motorcross gedaan", begint Maarten zijn verhaal. "Ik ben dat blijven doen tot een rugblessure na een toch wel vrij zware val daar een einde aan maakte. Toen ik veertien was, heb ik met de financiële ruggensteun van mijn vader mijn eerste auto aangekocht, een Mercedes 124 van het bouwjaar 1987 waaraan ik in mijn vrije tijd vol enthousiasme en gedrevenheid maar al te graag sleutelde."
...

Maarten Putman uit Waregem is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto's, motoren, fietsen, ... Eigenlijk door alles wat wielen heeft. "Ik heb van mijn negende tot mijn twaalfde aan motorcross gedaan", begint Maarten zijn verhaal. "Ik ben dat blijven doen tot een rugblessure na een toch wel vrij zware val daar een einde aan maakte. Toen ik veertien was, heb ik met de financiële ruggensteun van mijn vader mijn eerste auto aangekocht, een Mercedes 124 van het bouwjaar 1987 waaraan ik in mijn vrije tijd vol enthousiasme en gedrevenheid maar al te graag sleutelde.""Met het volgen van de opleiding automechanica aan het VTI in Waregem werd de passie voor oldtimers steeds groter. Op mijn achttiende werd de Mercedes ook mijn eerste 'echte' wagen waarmee ik op de baan kon. Later heb ik de auto van de hand gedaan en door een vreemd toeval ben ik hem een jaar later, na twee tussenstops, weer op het spoor gekomen en heb ik mijn Mercedes teruggekocht", glimlacht Maarten."Sleutelen aan auto's is ondertussen al lang geen hobby meer maar een verslaving geworden. Na mijn voltijdse bediendenjob bij TVH in Waregem besteed ik zowat alle vrije uren aan het sleutelen aan oude auto's en brommers in mijn atelier. Intussen zijn daar ook vooroorlogse fietsen bijgekomen. In de beginperiode had ik een klein atelier in Beveren-Leie. Sinds enkele maanden zit ik in een veel ruimer pand in de Hoogstraat in Deerlijk. Ik ben geen fuifbeest en spendeer mijn centen liever aan de aankoop van een oude vier- of tweewieler. Zo is uiteindelijk Oldtimers West geboren, een bedrijfje in bijberoep dat staat voor een passie voor vergane glorie", zegt Maarten."Waar ik dergelijke oldtimers vind? Ik heb ondertussen enkele goede contacten in het wereldje en ook via gespecialiseerde websites kan je toffe dingen op de kop tikken. De oldtimer wint steeds meer aan populariteit en is voor velen meer dan enkel een vernuft stukje techniek. Het is een passie, een roeping. Er is een toenemende vraag naar beschikbaarheid, herstelling of verkoop. Lang niet alle oldtimerbezitters zijn in staat om dergelijke auto's zelf aan te kopen, op te knappen of te herstellen. Oldtimerrestaurateur lijkt alvast een beroep met toekomst.""Met mijn bedrijfje verkoop en verhuur ik oldtimers. Bij de wagens is de 'vipergrüne' VW Kever de blikvanger. Met zijn ragtop is mijn 'Shrek' uit 1975 niet alleen een leuke en opvallende verschijning maar ook een ideale wagen in alle weersomstandigheden. Ik verhuur deze wagen zonder chauffeur voor vier uur, één of meerdere dagen, ... Ik ben ook heel fier op mijn motor Triumph, een prototype uit 1929. Ik heb ondertussen al een twintigtal vooroorlogse fietsen. Het oudste exemplaar, een pistefiets, dateert van 1904", vertelt Maarten."Ik bezit ook twee fietsen van Cyrille Van Hauwaert. Een West-Vlaamse wielrenner die prof was van 1907 tot 1915. Zijn bijnaam was de 'De Leeuw van Vlaanderen'. Hij was de eerste Belg die de klassiekers Bordeaux-Parijs, Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix won en in 1909 was hij de eerste Belg die een etappe in de Ronde van Frankrijk won. Ik heb ook verschillende niet-rijdende objecten ter beschikking voor een foto-shoot, filmopname, decoratie op een feest, evenement of beurs, ... Alles is bespreekbaar. Ik heb nog heel wat plannen op stapel staan. De interesse groeit. Er is duidelijk een publiek voor. Ik ben er vol aan. Sleutelen, testen, proberen en nog eens proberen, het brengt mij volledig tot rust." (RD)