We wandelden over de nieuwe Brigandsbrug en hielden regelmatig een of meerdere fietsers tegen om hen naar hun visie over het fietspad te vragen.
...

We wandelden over de nieuwe Brigandsbrug en hielden regelmatig een of meerdere fietsers tegen om hen naar hun visie over het fietspad te vragen.Jens Christiaens (15) uit de Kortrijkstraat kwam, samen met kameraad Conner Bruneel uit Hulste, de brug opgefietst. "Het is een sjieke brug. Enkel die bocht vind ik wat ongemakkelijk", zegt Jens.Leen begon aan de 'beklimming' van de Brigandsbrug. "Het is de eerste keer dat ik met de fiets erover rij. Het valt mee", bekent ze. Veronique Deboever uit Meulebeke vertelde: "Het fietspad vind ik gevaarlijk op het einde. Wil je naar het jaagpad indraaien, dan is dat niet zo gemakkelijk. Was er geen betere doorgang mogelijk om het jaagpad te bereiken?" Ze had ook een opmerking over de betonklinkers. "Waarom werd er met geen twee kleuren gewerkt, zodat fiets- en voetpad duidelijker zichtbaar zijn?" Aan het einde van onze wandeltocht richting centrum kwamen we onze perscollega Frank Meurisse uit de Schrijnwerkersstraat tegen. "Ik vind het fietspad goed voor de fietsers. Natuurlijk passeren er ook auto's.""Auto's en fietsers moeten rekening houden met elkaar. Je ziet hier een mix van weggebruikers passeren zoals auto's, fietsers en wandelaars. Bij aanvang en op het einde is er zone 30, maar op de brug zelf mag je 50 rijden. Bepaalde fietsers rijden wel aan méér dan 30 naar beneden en dat is niet zo veilig", zegt Frank, die nog benadrukt dat de infrastructuur goed is. Dirk Desplenter woont in de Valora-toren in de Waterstraat. Dirk rijdt met een elektrische scooter. "Het fietspad is goed te doen. Die pijltjes op het einde die volgens velen geen week zouden blijven staan, staan er nog altijd en doen het verkeer zelfs afremmen. Het enige wat mij opvalt, is dat het beton in de tunnel er nogal hobbelig bij ligt. En als bewoner van de Valora-toren valt het geluid van de auto's mee, maar steken de luidruchtige brommers wel ferm tegen."Burgemeester Kurt Windels (De Brug, N-VA & Open VLD) benadrukt dat het gemeentebestuur heeft gepleit voor een apart fiets- en voetpad. "Voor de fietsers is het er dus wel veilig. Ik denk niet dat de gebruikte steentjes een probleem vormen. De aannemer wilde er zeker geen kleurboek van maken door verschillende klinkertjes te gebruiken.""Het is wel wennen voor de fietsers omdat je op een bepaald moment op de weg moet komen door de zone 30. De twee voorziene pijltjes zorgen voor rugdekking aan de fietsers. Het voordeel van die pijltjes is ook dat het autoverkeer serieus wordt afgeremd. Die pijltjes zijn dus wel een goede verbetering voor de veiligheid van de fietsers en het dempen van de snelheid.""Wat de 'draai' aan het station betreft, daar zijn we mee bezig. Binnenkort zitten we samen met de ontwerpers en hopelijk ook met de verantwoordelijken van De Lijn om die 'draai' te verbeteren. We geven het toe: als het niet goed is, dan is het niet goed.""En wees gerust, dit wordt geen tienjarenplan. Het is de bedoeling om heel snel te schakelen. Trouwens, momenteel rijden de bussen van De Lijn nog altijd niet over de Brigandsbrug.""Rijden er fietsers achter het verkeer op de Brigandsbrug? Dat heb ik zelf nog niet gezien, maar dat is zeker niet de bedoeling. Fietsers moeten op het fietspad rijden."