https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Luxavition breidt ondanks corona met nieuwe vliegtuigen uit

© gf
© gf
Redactie KW

De coronapandemie sloeg, net zoals in veel andere sectoren, ook hard toe in het segment van de zakenjets, maar de crisis biedt ook nieuwe kansen voor de private luchtvaartmaatschappij Luxaviation Belgium in Wevelgem. Het voorbije jaar assisteerde Luxaviation Belgium bij de aankoop van nieuwe vliegtuigen. “Ook nieuwe ondernemers hebben hun weg gevonden naar de zakenjetmarkt”, zegt Loppems CEO Ward Bonduel (37).

“Onze resultaten lijden nog altijd onder de coronacrisis, maar eens de grenzen met de Verenigde Staten opnieuw openen, verwachten we dat er heel wat naar Noord-Amerika zal gevlogen worden”, stelt Ward Bonduel, CEO van Luxaviation Belgium.

“Ook de vraag naar zakencharters binnen Europa nam toe. Bovendien is er opnieuw interesse van ondernemers of bedrijven om een vliegtuig aan te kopen. Wij zien met andere woorden de toekomst hoopvol tegemoet”, zegt een optimistische Ward Bonduel.

Voorkeur privétoestel

Tijdens de eerste lockdown in april en mei van vorig jaar lagen de activiteiten stil. Pas in juni 2020 kon er opnieuw gevlogen worden. Luxaviation Belgium zag het aantal intra-Europese vluchten met toestellen zoals o.a. de Cessna Citation CJ4 en Citation Excel al snel boven het normale gemiddelde toenemen met zo’n 15 tot 20 procent. “Heel wat zakenreizigers kozen voor reizen met een privétoestel, niet enkel uit veiligheidsredenen maar ook omdat het vluchtaanbod bij de klassieke lijnmaatschappijen heel wat werd ingeperkt.”

Nieuwe vliegtuigen

Bonduel stelt ook vast dat ondernemers en bedrijven opnieuw op lange termijn beginnen te plannen. “Dat is te merken aan het aantal tweedehands- en nieuwe vliegtuigen die worden aangekocht. Nu het aanbod op de tweedehandsmarkt daalt en de prijzen toenemen, wordt het voor sommige klanten interessant om de aankoop van een gloednieuw toestel te overwegen.”

Het voorbije jaar assisteerde Luxaviation Belgium bij de aankoop van nieuwe vliegtuigen, waaronder een Falcon 7X, een Bombardier Global 5500 en maar liefst vijf tweemotorige Beechcraft King Air-turboproptoestellen. Die laatsten zijn zeer interessant door de relatief lage aanschafprijs, de lage operationele kost en het feit dat ze ook heel kleine luchthavens kunnen aanvliegen, waar jets niet kunnen landen. Twee King Air 250’s zijn reeds geleverd en toegevoegd aan de vloot. In het najaar wordt een King Air 260 geleverd; de twee andere 260’s in 2022. Op dit ogenblik heeft Luxaviation Belgium 22 toestellen in beheer. (BRU)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.