Ludieke campagne maakt duidelijk dat blote basten en bikini’s niet welkom zijn in hartje Knokke

© Noortje Palmers iov. Hurae
© Noortje Palmers iov. Hurae
Olaf Verhaeghe

Ook deze zomer weert Knokke-Heist blote bovenlijven en zwemkledij uit de winkelstraten. Naast pictogrammen die op de grond staan geschilderd, maakt een nieuwe ludieke campagne aan de bezoekers duidelijk dat naakt beter aan de verbeelding wordt overgelaten.

Creatief bureau Hurae trok samen met de bekende fotografe Noortje Palmers en drie influencers – acteur Nicolas Caeyers, Miss België-finaliste Chelsy De Witte en plus size model Romy Schlimbach – door het centrum van Knokke-Heist voor een bijzondere fotoshoot. Elk van de beelden doet je twijfelen over dat tikje te veel bloot, telkens moet je twee keer kijken om te merken dat je verbeelding je te pakken heeft.

Dresscode

Net dat is het opzet van de nieuwe socialemediacampagne van de gemeente Knokke-Heist en Hurae. Net zoals de voorbije zomers treedt het gemeentebestuur er stevig op tegen mensen die in bloot bovenlijf of zwemkledij door de winkelstraten flaneren. Wie Knokke-Heist een beetje kent weet dat die dresscode niet echt bij het imago van de gemeente past. Naast de gekende pictogrammen op de grond moet de ludieke en suggestieve fotoreeks dagjestoeristen en andere bezoekers daarvan bewust maken.

 © Noortje Palmers iov. Hurae
© Noortje Palmers iov. Hurae

“We weten dat sommige mensen even met de ogen zullen knipperen wanneer ze deze naaktfoto’s zullen zien, maar dat zegt misschien ook iets over de geest van de kijker”, glimlacht Hannes Coudenys, creatief directeur van Hurae en een van de bedenkers van de campagne. “Wij hopen vooral dat deze reeks beelden kan helpen om jonge mensen eraan te herinneren dat je in Knokke-Heist je zwemkledij best voor op het strand houdt.”

Knipoog

Vorig jaar werden zeven GAS–boetes uitgedeeld aan mensen die zich niet aan de kledingregels hielden. En ook dit jaar kan je in Knokke-Heist beboet worden als je enkel in je Speedo of je bikini door de centrumstraten wandelt. “Dit is vooral een campagne met een knipoog”, aldus toerismeschepen Anthony Wittesaele (GBL). “We willen blijven inzetten op kwalitatief toerisme in onze gemeente. Strandkledij past enkel op het strand.”

Fotografe Noortje Palmers, bekend van Taboob, vindt dat er helemaal niets mis is met een beetje bloot. “Maar voor alles is een plaats en een moment”, zegt ze. “Onder het motto ‘laat naakt aan de verbeelding over’ creërden we deze fijne illusies. De foto’s zitten ook vol humor, iets wat ik zelf belangrijk vind. Het is heerlijk dat Knokke-Heist het lef heeft om deze beelden de wereld in te sturen.”

 © Noortje Palmers iov. Hurae
© Noortje Palmers iov. Hurae

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier