Luchthaven Wevelgem klaar voor de toekomst: “We willen meer jets aantrekken”

De 'vernieuwde' luchthaven met centraal in het wit, het grote platform voor businessjets. (foto SLW)
Redactie KW

De infrastructuurwerken op het vliegveld zijn voltooid. Met als sluitstuk een grote vliegtuigparking voor businessjets. Ze mikken dus op meer verkeer van jets. Dat zal nodig zijn wil de luchthaven in 2024 een commercieel rendabel bedrijf worden.

Het was druk op en rond het vliegveld het afgelopen jaar. De taxiwegen werden heraangelegd, de laadplatformen vernieuwd en aanzienlijk uitgebreid. Daarbij werd het industrieterrein aan de noordzijde – aan de kant van de spoorweg – binnen de omheining van het vliegveld gebracht. Waardoor de vliegtuigen uit die richting niet langer over de openbare weg moeten taxiën om de startbaan te bereiken.

Die werken zijn het sluitstuk van een jarenlange investering ten belope van 10 miljoen euro in de luchthaven Wevelgem-Kortrijk om de beoogde EASA-certificatie te bekomen. Het Europese Agentschap voor de Veiligheid (EASA) stelt immers strenge eisen aan een luchthaven. Slechts wanneer aan alle regels voldaan wordt kan de exploitatie van de luchthaven commercieel beheerd worden door een privé-luchthavenexploitatiemaatschappij (LEM). En dat moet tegen 2024, het jaar waarin de subsidieovereenkomst met de overheid tot een einde komt.

Filip Daem, voorzitter van de luchthaven, is dan ook een tevreden man.

“De werken startten in juni 2019 en werden binnen de voorziene termijn uitgevoerd waarbij de hinder voor het luchtverkeer zoveel mogelijk beperkt is gebleven.”

Zware verliezen

Ter gelegenheid van het einde van de werken werden ook wat cijfers verstrekt. Vanzelfsprekend heeft de coronacrisis ook zwaar ingehakt op de werking van de luchthaven. “In maart en april daalde het aantal passagiers met 94 procent”, vervolgt Filip Daem. “Vanaf mei was er een kentering waarneembaar en vanaf juni bevonden de passagierscijfers zich opnieuw op het niveau van 2019. De trafiek is voornamelijk afkomstig van businessjets en trainingsvluchten zodat de impact van covid-19 relatief beperkt is gebleven.”

Het financiële verlies was echter groot. Daarom kende de Vlaamse regering begin juni een subsidie toe van 300.000 euro. Een noodzaak om te overleven.

Grote vliegtuigparking

Wie al eens op het vliegveld rondwandelde herinnert zich de halfronde groene hangars, erfstukken uit een lang oorlogsverleden. Die zijn nu verdwenen, een minireplica kan je nog zien in het FAS-museum naast het luchthavengebouw. In de plaats is er een gloednieuwe APRON, een vliegtuigparking die in drie delen onderverdeeld is. Het oude platform is voor de plezierluchtvaart, het grootste gedeelte van het nieuwe platform wordt voorbehouden voor commercieel en businessverkeer. Een derde platform is voor bezoekende helikopters.

De omvang en onderverdeling van het platform duiden aan in welke richting Kortrijk Airport wil evolueren. De groei moet komen van de businessjets. En die groei zal er móéten komen, want momenteel is de luchthaven verlieslatend. Die uitdaging ligt bij de toekomstige exploitant, wie dat ook mag zijn. Het is een categorie 2B luchthaven, wat betekent dat er toestellen met een maximale spanwijdte van 24 meter kunnen landen. Occasioneel kan er een groter toestel landen zoals een Boeing 737, weliswaar nadat een reeks voorwaarden voldaan zijn zoals extra veiligheidsmaatregelen. Op jaarbasis zijn er dat slechts een handvol.

De openingsuren zijn van 6 tot 21 uur. In uitzonderlijke omstandigheden, mits bijbetaling, worden die verlengd tot 23 uur. Nachtvluchten zijn mogelijk mits die vlucht de volledige kost dekt, ook van het extra personeel. “Daar hangt een groot prijskaartje aan vast waardoor ze heel uitzonderlijk zijn geworden”, aldus brandweercommandant Thierry Verschelde. “In het verleden hadden we regelmatig medische vluchten. Aangezien organen nu langer bewaard kunnen worden stellen ze die vluchten uit tot ‘s morgens.”

Kritiek op de luchthaven is er altijd geweest. De Actiegroep Vliegveld Wevelgem heeft ook nu zijn bedenkingen bij de cijfers die worden vrijgegeven. Het voornaamste punt van kritiek heeft betrekking op de helikopters die te laag vliegen en het meeste geluidsoverlast veroorzaken. Meer dan 80 Db.Van de 31.283 vluchten waren er 8.144 helikoptervluchten. In juli zelfs 35 procent. “Wevelgem is een helikopterhaven”, klinkt het dan ook. “Wij zijn gebonden aan quota”, reageert voorzitter Filip Daem. “Het aantal helikoptervluchten mag per kwartaal maximaal 20 procent bedragen van het totaal aantal bewegingen. Wevelgem geeft onderdak aan zeven van in totaal dertien Vlaamse luchtvaartscholen, waaronder enkele voor helikopters. Dat aantal en de hoeveelheid bewegingen zullen niet meer stijgen, onze toekomst ligt zoals gezegd in de businessluchtvaart. Het is wel zo dat de helikopters altijd hetzelfde traject volgen, die procedures en circuits liggen vast en kunnen niet zomaar veranderd worden.”

“Dat er in juli wat meer vluchten zijn heeft te maken met corona”, weet brandweercommandant Thierry Verschelde. “De scholen lagen zovele maanden stil dat ze in juli een inhaalbeweging maakten, met meer vluchten als gevolg. Op zondag zijn er trouwens geen lessen, op zaterdag is er ook een limiet.”

Naar Monaco en Nice

Ook op de andere vluchten is er kritiek. ‘De zogenaamde businessflights’ volgens de actiegroep, zij melden dat er van de 3.733 vluchten in 2019, maar liefst 1.068 binnen België waren. En dat er slechts 10.097 passagiers vervoerd werden. Het drukste moment van de businessflights is altijd op het einde van het weekend of van een vakantie, luidt het. Waarbij Monaco en Nice zeer populaire bestemmingen zijn.

“Die opmerkingen klinken ons vertrouwd in de oren”, aldus Filip Daem. “Kijk, de eigenaars of huurders gebruiken de jets inderdaad ook voor ontspanning. Maar in veel grotere mate voor zakenreizen, maar daar wordt wellicht minder op gelet. Wie geïnteresseerd is kan trouwens alle bewegingen volgen op de website van FlightRadar24. Dat er veel binnenlandse vluchten zijn heeft ook te maken met de lange landingsbaan in Wevelgem. Door een te korte landingsbaan kan er van Deurne bijvoorbeeld geen intercontinentale vlucht vertrekken. Daarvoor moeten ze eerst naar hier komen om vol te tanken.” “De technische evolutie maakt dat vliegtuigen alsmaar minder lawaai maken, plus ze moeten zich aan de geluidsnormen houden”, vult Thierry Verschelde aan.

Voor- en tegenstanders staan al tientallen jaren tegenover elkaar. De Actiegroep Vliegveld Wevelgem geeft niet op. Niemand van de groep wil echter met naam en foto in de krant, “bang voor het onbegrip en de bagger die voorstanders van het vliegveld over hun hoofd storten”, luidt het.

Infovergadering

“Dat betreur ik ten zeerste”, beklemtoont Filip Daem. “We plannen heel binnenkort nog een infovergadering voor de buurt. Ik hoop dat die in een constructieve sfeer mag verlopen en dat het ditmaal geen-heen-en-weergeroep wordt. We zijn ons bewust van het probleem. Stille vliegtuigen zijn nog niet voor morgen. We moeten een evenwicht zien te vinden. Het is geen slecht idee om weer een opendeurdag te plannen, bij vorige gelegenheden trok die een massa bezoekers die nadien beter begrepen wat hier leeft. Meer dan driehonderd mensen werken op en rond en dankzij de luchthaven, het is een wereld apart.” (SLW)

Kritiek op de luchthaven is er altijd geweest. De Actiegroep Vliegveld Wevelgem heeft ook nu zijn bedenkingen bij de cijfers die worden vrijgegeven. Het voornaamste punt van kritiek heeft betrekking op de helikopters die te laag vliegen en het meeste geluidsoverlast veroorzaken. Meer dan 80 Db.Van de 31.283 vluchten waren er 8.144 helikoptervluchten. In juli zelfs 35 procent. “Wevelgem is een helikopterhaven”, klinkt het dan ook. “Wij zijn gebonden aan quota”, reageert voorzitter Filip Daem. “Het aantal helikoptervluchten mag per kwartaal maximaal 20 procent bedragen van het totaal aantal bewegingen. Wevelgem geeft onderdak aan zeven van in totaal dertien Vlaamse luchtvaartscholen, waaronder enkele voor helikopters. Dat aantal en de hoeveelheid bewegingen zullen niet meer stijgen, onze toekomst ligt zoals gezegd in de businessluchtvaart. Het is wel zo dat de helikopters altijd hetzelfde traject volgen, die procedures en circuits liggen vast en kunnen niet zomaar veranderd worden.”

“Dat er in juli wat meer vluchten zijn heeft te maken met corona”, weet brandweercommandant Thierry Verschelde. “De scholen lagen zovele maanden stil dat ze in juli een inhaalbeweging maakten, met meer vluchten als gevolg. Op zondag zijn er trouwens geen lessen, op zaterdag is er ook een limiet.”

Naar Monaco en Nice

Ook op de andere vluchten is er kritiek. ‘De zogenaamde businessflights’ volgens de actiegroep, zij melden dat er van de 3.733 vluchten in 2019, maar liefst 1.068 binnen België waren. En dat er slechts 10.097 passagiers vervoerd werden. Het drukste moment van de businessflights is altijd op het einde van het weekend of van een vakantie, luidt het. Waarbij Monaco en Nice zeer populaire bestemmingen zijn.

“Die opmerkingen klinken ons vertrouwd in de oren”, aldus Filip Daem. “Kijk, de eigenaars of huurders gebruiken de jets inderdaad ook voor ontspanning. Maar in veel grotere mate voor zakenreizen, maar daar wordt wellicht minder op gelet. Wie geïnteresseerd is kan trouwens alle bewegingen volgen op de website van FlightRadar24. Dat er veel binnenlandse vluchten zijn heeft ook te maken met de lange landingsbaan in Wevelgem. Door een te korte landingsbaan kan er van Deurne bijvoorbeeld geen intercontinentale vlucht vertrekken. Daarvoor moeten ze eerst naar hier komen om vol te tanken.” “De technische evolutie maakt dat vliegtuigen alsmaar minder lawaai maken, plus ze moeten zich aan de geluidsnormen houden”, vult Thierry Verschelde aan.

Voor- en tegenstanders staan al tientallen jaren tegenover elkaar. De Actiegroep Vliegveld Wevelgem geeft niet op. Niemand van de groep wil echter met naam en foto in de krant, “bang voor het onbegrip en de bagger die voorstanders van het vliegveld over hun hoofd storten”, luidt het.

Infovergadering

“Dat betreur ik ten zeerste”, beklemtoont Filip Daem. “We plannen heel binnenkort nog een infovergadering voor de buurt. Ik hoop dat die in een constructieve sfeer mag verlopen en dat het ditmaal geen-heen-en-weergeroep wordt. We zijn ons bewust van het probleem. Stille vliegtuigen zijn nog niet voor morgen. We moeten een evenwicht zien te vinden. Het is geen slecht idee om weer een opendeurdag te plannen, bij vorige gelegenheden trok die een massa bezoekers die nadien beter begrepen wat hier leeft. Meer dan driehonderd mensen werken op en rond en dankzij de luchthaven, het is een wereld apart.” (SLW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier