Luchthaven van Wevelgem koopt twee speciale bluswagens

Op de levering van de eerste wagen is het nog bijna een jaar wachten.© gf
Op de levering van de eerste wagen is het nog bijna een jaar wachten.© gf
Stefaan Lernout

De internationale luchthaven Kortrijk Wevelgem koopt twee brandweerwagens ‘Crashtender’ aan ter vervanging van de verouderde brandweerwagens. De toestellen zijn conform de certificatie die de luchthaven momenteel draagt, de kostprijs van een Crashtender Z6 is 350.000 euro.

“Het zal de eerste keer zijn dat we een Crashtender op de luchthaven hebben”, zegt brandweercommandant Thierry Verschelde. “De verwachte leveringsdatum van het eerste toestel is 14 februari 2022. We kijken enorm uit naar Valentijn!”

Boeing 737

De huidige brandweerwagens van de internationale luchthaven Kortrijk Wevelgem zijn verouderd, respectievelijk dertig en tien jaar oud. Ze zijn dringend aan vervanging toe. Dankzij een subsidie van de Vlaamse overheid kunnen ze vervangen worden door twee voertuigen die daartoe gecertificeerd zijn. De Crashtender Z6.

“Onze luchthaven is B2 gecertificeerd”, aldus brandweercommandant Verschelde. “Die certificatie wordt bepaald door de lengte van de landingsbaan en het model van vliegtuigen dat er kan landen. Daar zijn bepaalde veiligheidsnormen aan verbonden. Het grootste toestel dat bij ons kan landen is een Boeing 737. Je moet dus op adequate manier kunnen handelen moest er iets voorvallen met zo’n toestel. De spanwijdte van een 737 is groter dan 28 meter en kleiner dan 39 meter wat betekent dat naar normen van brandbestrijding, we in Fire Category 6 vallen. Dergelijk type van Crashtender voldoet voor die categorie.”

Enkel inzetbaar voor vliegtuigongevallen

Zo moet er minstens 7.800 liter water aan boord kunnen, met een uitstroom van 4.000 liter per minuut. De EASA (European Aviation Safety Agency) schrijft voor dat er twee dergelijke toestellen moeten aanwezig zijn. Na aanbesteding mag Ziegler Brandweertechniek de twee toestellen leveren. Een toestel kost 350.000 euro, het eerste wordt geleverd half februari waarna het tweede in productie gaat.

Zullen de voertuigen dan ook kunnen ingezet worden bij pakweg een brand in de Kortrijkstraat? “Helaas mag dat niet”, antwoordt Thierry Verschelde. “Op het moment dat een voertuig de luchthaven verlaat dan voldoen we niet langer aan de normen die onze Fire Cat voorschrijft. Mits opvordering kunnen we wel uitrijden binnen een straal van acht kilometer, maar dan enkel in het geval het een vliegtuigongeluk betreft.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.