Luc De Groote die het ‘merk’ Knokke-Heist op de kaart zette, overleden

Luc De Groote zette zijn stempel op Knokke-Heist. © GF
Redactie KW

Luc De Groote, voormalig directeur marketing bij de dienst Toerisme van Knokke-Heist, is op 65-jarige leeftijd overleden aan een slepende ziekte. Luc was als zelfstandig extern consultant jarenlang het gezicht van de vzw Toerisme en zette Knokke-Heist als ‘merk’ op de kaart. Tal van zijn initiatieven kenden bijzonder veel bijval en blijven tot op vandaag springlevend. “Luc was diegene die de werking van de vzw moderniseerde en een nieuw elan gaf”, zegt schepen Anthony Wittesaele (GBL).

Luc ging in 2009 aan de slag in de kustgemeente en drukte doorheen de jaren zijn stempel. Bij zijn afscheid in 2019 blikte hij dan ook meer dan positief terug op zijn werk. “Mijn grootste verwezenlijking? Het in gang zetten van marktonderzoek dat in Knokke-Heist nog vrij onbekend was”, sprak Luc.

ART Knokke-Heist was dan weer het project waar hij het meest trots op was. Maar ook projecten zoals de BMW-lounge en de krab van Wim Tellier, waarop de volledige wereldpers inzoomde, waren creaties waar hij een van de drijvende krachten was.

Duidelijk imago

“Luc was diegene die via communicatie- en marketingbureaus voor professionalisering zorgde, en zo het merk Knokke-Heist tussen de andere A-merken in België positioneerde”, zegt schepen van Toerisme Anthony Wittesaele. “Hij zorgde ervoor dat Knokke-Heist één duidelijk imago kreeg in de media, met een vaste huisstijl, vaste logo’s en vaste campagnes.”

De Groote was bovendien een van de drijvende krachten achter het KH Magazine. Dankzij hem kregen ook studies en cijfermateriaal een vaste plek in de werking van de dienst Toerisme. Daarnaast was het zijn idee om de vernissageweekends ART Knokke-Heist te organiseren, de verwezenlijking waar hij dus het meest trots op was.”

“Dankzij Luc werd ook de samenwerking in de Zwinstreek versterkt en ontstond de ‘Toprestaurants’-brochure. “Dat zijn slechts enkele van de vele voorbeelden van zijn rijke erfenis voor de gemeente Knokke-Heist. Het waren stuk voor stuk ideeën die de gemeente Knokke-Heist een duidelijk, sterk en exclusief imago bezorgden, in gemakkelijke en moeilijke tijden”, zegt Wittesaele.

Ziekte

“Hij heeft een grote rol gespeeld in de overgang van de ‘oude’ toeristische cultuur van beurzen en foldertjes naar de moderne marketing die we vandaag kennen”, zegt Wittesaele. “Ik heb alleen maar warme herinneringen aan hem. Luc was een zeer loyale en fijne persoonlijkheid.”

Luc was al gedurende enige tijd ziek en voerde een moedige strijd. Zondag verloor hij de strijd en overleed op 65-jarige leeftijd. De uitvaartplechtigheid vindt plaats in intieme kring waarna zijn asurne wordt uitgestrooid op de begraafplaats in Eeklo. (MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier