Loket station Harelbeke gaat dicht eind 2021

De wachtzaal in het station van Harelbeke is wel nog elke dag open.©LUDO-OSTIJN LOO
De wachtzaal in het station van Harelbeke is wel nog elke dag open.©LUDO-OSTIJN LOO
Redactie KW

Het loket van het treinstation in Harelbeke is nog enkel open op maandag, donderdag en vrijdag van 6 tot 13.15 uur. De wachtzaal is wel elke dag open. Eind 2021 gaat het loket definitief dicht.

De NMBS sluit eind dit jaar in 44 treinstations de loketten. Het gaat om stations waar nog amper treinreizigers naar het loket komen. In 37 andere stations zullen de loketten alleen nog open zijn op de drukste momenten van de dag. Voor Harelbeke is dat op maandag, donderdag en vrijdag: dit telkens van 6 tot 13.15 uur.

“Dat is aangekondigd op een pancarte naast de automaat en hier aan het loket met een pancarte”, duidt de vriendelijke loketbediende Stefaan, die soms in Kortrijk, Izegem of Harelbeke de dienst uitmaakt. “Het enige loket en de wachtzaal in Harelbeke waren bijna drie maanden dicht. De losse ticketverkoop is gezakt. Steeds meer reizigers kopen hun tickets online.”

Station Kortrijk

De verkoop gebeurt verder via een automaat, de app NMBS en via nmbs.be. De NMBS is ook te volgen via Facebook en Twitter. “Voor bijzondere dingen kunnen de reizigers terecht in het station van Kortrijk. Daar is elke dag het loket open van 6 tot 8.30 uur.”

De wachtzaal in Harelbeke is elke dag open van maandag tot en met vrijdag van 4 tot 20 uur en op zaterdag en zondag van 5.15 tot 20 uur. “Er komen wel reinigingsploegen en Securail zal regelmatig controles houden. De zaal blijft ook verwarmd.” Of het openbaar toilet buiten de openingsuren van het loket openblijft, is momenteel nog niet duidelijk.

Definitief dicht

Het station Harelbeke is goed voor ruim 1.700 reizigers per dag. Maandagmorgen tussen 6.45 en 8.30 uur stapten ruim 90 mensen op de trein. Ongeveer 20 man kocht een vervoerbewijs aan de automaat, één man kocht een ticket aan het loket en één persoon vernieuwde haar abonnement. Studente Leen Decavele (19) werkt al geruime tijd met de automaat. “Het is handig en het gaat snel. Leuk is dat je ook zelf je abonnement kan vernieuwen via de automaat. Ik gebruik de app om te weten of er vertragingen zijn. Dat het loket op termijn zal sluiten, maakt voor mij niet zoveel uit.”

Voor oudere mensen zoals Albéric (75) maakt het wel veel uit. “Gelukkig is het loket nog drie dagen in de week open. Als we iets moeten weten kunnen we het nog aan iemand vragen. Maar als het loket einde dit jaar sluit weet ik niet hoe we het gaan doen. Mijn vrouw en ik zijn niet vertrouwd met die apps en websites. Daarbij komt nog het sluiten van het openbaar toilet. Voor velen zal dit een dobber worden.” Het loket in Harelbeke sluit definitief eind 2021. (Peter Van Herzeele)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier